Marta Czarnecka ur. 25 czerwca 1991 r. w Tarnowskich
Górach – doktorantka w zakresie Malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w
Katowicach. W 2015 roku obroniła dyplom magisterski z wyróżnieniem na Akademii
Sztuk Pięknych w Katowicach - dyplom główny z Malarstwa w Pracowni prof.
Ireneusza Walczaka oraz dyplom dodatkowy z Sitodruku w Pracowni prof. Waldemara
Węgrzyna. Artystka w głównej mierze realizująca się w malarstwie, jednak
zajmująca się również sitodrukiem, rysunkiem i instalacją artystyczną.
Laureatka Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stypendium
Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, II Nagrody 9. Edycji Triennale
Grafiki Polskiej, Nagrody Prezesa BPSC Ignacego Miedzińskiego za
najlepszy dyplom z Malarstwa 2015, Nagrody BWA w Bydgoszczy i Nagrody
Pisma Artystycznego FORMAT otrzymanych na Promocjach 2015, 25. Ogólnopolskim
Przeglądzie Malarstwa Młodych, Nagrody Równorzędnej na XXII
Ogólnopolskim konkursie sztuki im. Vincenta Van Gogha, I Nagrody XV
Festiwalu Sztuki Wysokiej, wyróżnienia w konkursie Studencki Obraz Roku,
oraz Stypendium Powiatu Tarnogórskiego. Zrealizowała dwie wystawy
indywidualne, a także brała udział w licznych wystawach zbiorowych w kraju i za
granicą.
Wystawy TU
Rzeczywistość przejawiająca się w postaci różnorakich zapisów nigdy nie jest tożsama, jednakowa i zrozumiała, niemożliwe staje się odnalezienie całościowego jej sensu, czy kryjącej się za nią prawdy. Jawi się jako pasmo następujących po sobie śladów, które odsyłają do kolejnych – i tak w nieskończoność - każde zdarzenie to milcząca mnogość innych wydarzeń. Interpretacja zapisu rzeczywistości jest wyłącznie wieloraka, nigdy zaś jedna i prawdziwa.
Rzeczywistość przejawiająca się w postaci różnorakich zapisów nigdy nie jest tożsama, jednakowa i zrozumiała, niemożliwe staje się odnalezienie całościowego jej sensu, czy kryjącej się za nią prawdy. Jawi się jako pasmo następujących po sobie śladów, które odsyłają do kolejnych – i tak w nieskończoność - każde zdarzenie to milcząca mnogość innych wydarzeń. Interpretacja zapisu rzeczywistości jest wyłącznie wieloraka, nigdy zaś jedna i prawdziwa.
Cykl obrazów zatytułowany Re-interpretacje stanowi próbę
re-konstytucji własnych wspomnień poprzez zestawienie na jednej płaszczyźnie
elementów wielu różnych wydarzeń (zarejestrowanych na fotografiach). Sytuując
te fragmenty w nowym „środowisku”, stwarzam tym samym pretekst do ewolucji
znaczeń. W ten sposób czas przestaje być liniowy, zostaje zaburzony jego
porządek, a zdekontekstualizowane zdarzenia stają się nomadyczne. W rezultacie
z serii wydarzeń powstaje zupełnie nowa, odrębna (dająca się różnorako
odczytać) historia, nadająca tym wspomnieniom świeży kontekst, hierarchię,
zależności bądź okoliczności. Bowiem każde zdarzenie znajduje swoje odbicie w
kolejnym, buduje wespół z innymi nieustannie rozrastający się splot. Na pozór
nie mające nic wspólnego ze sobą postacie, przestrzenie (obciążone swoją
odrębną przynależnością do konkretnej sytuacji czy daty) nagle zaczynają
tworzyć razem spójną całość, jak gdyby od zawsze istniała pomiędzy nimi jakaś
ścisła relacja.
http://variart.org/users/view/4505
Bory Tucholskie 2012, część I olej na płótnie, 100 x 120, 2014
© Marta Czarnecka
|
Bory Tucholskie 2012, część II olej na płótnie, 100 x 120, 2014
© Marta Czarnecka
|
Bory Tucholskie 2014 olej na płótnie, 100 x 120, 2014
© Marta Czarnecka
|
Chorwacja 2013 olej na płótnie, 120 x 100, 2014
© Marta Czarnecka
|
Grecja 2014 olej na płótnie, 100 x 120, 2014
© Marta Czarnecka
|
Ogródek olej na płótnie, 100 x 120, 2014
© Marta Czarnecka
|
Dywagacje na temat kondycji psychicznej
Sitodruki na przeźroczystej pleksi, pod które podłożony został tekst – fragmenty opisów różnych stanów psychicznych wyjęte z książek Kępińskiego, Fromma i Freuda. Projekt w założeniu interaktywny, stąd część prac jest położonych na stole. Teksty stają się nieczytelne poprzez nałożenie na nie sitodruków ze zdeformowanymi twarzami. Natomiast gdy się podniesie wierzchnią warstwę, można je w pełni przeczytać. Dodatkowo pod wpływem podnoszenia/ruchu pleksi nadrukowane twarze ulegają zmianie i ponownej deformacji.
Dywagacje na temat kondycji psychicznej 2014
© Marta Czarnecka
|
5 grudnia 2014 olej na płótnie, 100 x 120, 2015
© Marta Czarnecka
|
6 listopada 2014 olej na płótnie, 100 x 120, 2015
© Marta Czarnecka
|
detal:
18 kwietnia 2015 olej na płótnie, 120 x 100, 2015
© Marta Czarnecka
|
detal:
23 września 2015 olej na płótnie, 120 x 100, 2015
© Marta Czarnecka
|
30 grudnia 2014 olej na płótnie, 100 x 120, 2015
© Marta Czarnecka
|
31 grudnia 2014 olej na płótnie, 100 x 120, 2015
© Marta Czarnecka
|
Fabryka Porcelany olej na płótnie, 100 x 120, 2015
© Marta Czarnecka
|
Ευχαριστώ (xxxxxxxxx) olej na płótnie, 100 x 80, 2015
© Marta Czarnecka
|
Bory Tucholskie 2015 olej na płótnie, 120 x 100, 2016
© Marta Czarnecka
|
Stany ulotne
Stany ulotne instalacja - ok. 250 x 450 cm, składająca się z 44 sitodruków na pleksi poddanych obróbce termicznej, 2015
© Marta Czarnecka
|
detale:
Stany ulotne 2
Stany ulotne 2 instalacja składająca się z 22 sitodruków na pleksi, rozmiary poszczególnych części - od 30 x 30 do 50 x 50, rok 2015
© Marta Czarnecka
|
detale: