piątek, 18 marca 2016

Re-interpretacje - Marta Czarnecka



Marta Czarnecka ur. 25 czerwca 1991 r. w Tarnowskich Górach – doktorantka w zakresie Malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. W 2015 roku obroniła dyplom magisterski z wyróżnieniem na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach - dyplom główny z Malarstwa w Pracowni prof. Ireneusza Walczaka oraz dyplom dodatkowy z Sitodruku w Pracowni prof. Waldemara Węgrzyna. Artystka w głównej mierze realizująca się w malarstwie, jednak zajmująca się również sitodrukiem, rysunkiem i instalacją artystyczną.

Laureatka Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, II Nagrody 9. Edycji Triennale Grafiki Polskiej, Nagrody Prezesa BPSC Ignacego Miedzińskiego za najlepszy dyplom z Malarstwa 2015, Nagrody BWA w Bydgoszczy i Nagrody Pisma Artystycznego FORMAT otrzymanych na Promocjach 2015, 25. Ogólnopolskim Przeglądzie Malarstwa Młodych, Nagrody Równorzędnej na XXII Ogólnopolskim konkursie sztuki im. Vincenta Van Gogha, I Nagrody XV Festiwalu Sztuki Wysokiej, wyróżnienia w konkursie Studencki Obraz Roku, oraz Stypendium Powiatu Tarnogórskiego. Zrealizowała dwie wystawy indywidualne, a także brała udział w licznych wystawach zbiorowych w kraju i za granicą.

Wystawy TU

Rzeczywistość przejawiająca się w postaci różnorakich zapisów nigdy nie jest tożsama, jednakowa i zrozumiała, niemożliwe staje się odnalezienie całościowego jej sensu, czy kryjącej się za nią prawdy. Jawi się jako pasmo następujących po sobie śladów, które odsyłają do kolejnych – i tak w nieskończoność - każde zdarzenie to milcząca mnogość innych wydarzeń. Interpretacja zapisu rzeczywistości jest wyłącznie wieloraka, nigdy zaś jedna i prawdziwa.


Cykl obrazów zatytułowany Re-interpretacje stanowi próbę re-konstytucji własnych wspomnień poprzez zestawienie na jednej płaszczyźnie elementów wielu różnych wydarzeń (zarejestrowanych na fotografiach). Sytuując te fragmenty w nowym „środowisku”, stwarzam tym samym pretekst do ewolucji znaczeń. W ten sposób czas przestaje być liniowy, zostaje zaburzony jego porządek, a zdekontekstualizowane zdarzenia stają się nomadyczne. W rezultacie z serii wydarzeń powstaje zupełnie nowa, odrębna (dająca się różnorako odczytać) historia, nadająca tym wspomnieniom świeży kontekst, hierarchię, zależności bądź okoliczności. Bowiem każde zdarzenie znajduje swoje odbicie w kolejnym, buduje wespół z innymi nieustannie rozrastający się splot. Na pozór nie mające nic wspólnego ze sobą postacie, przestrzenie (obciążone swoją odrębną przynależnością do konkretnej sytuacji czy daty) nagle zaczynają tworzyć razem spójną całość, jak gdyby od zawsze istniała pomiędzy nimi jakaś ścisła relacja.

https://www.facebook.com/MartaCzarneckaMalarstwo/?pnref=story
http://variart.org/users/view/4505





Bory Tucholskie 2012, część I
olej na płótnie, 100 x 120, 2014
© Marta Czarnecka






Bory Tucholskie 2012, część II
olej na płótnie, 100 x 120, 2014
© Marta Czarnecka






Bory Tucholskie 2014
olej na płótnie, 100 x 120, 2014
© Marta Czarnecka






Chorwacja 2013
olej na płótnie, 120 x 100, 2014
© Marta Czarnecka






Grecja 2014
olej na płótnie, 100 x 120, 2014
© Marta Czarnecka






Ogródek
olej na płótnie, 100 x 120, 2014
© Marta Czarnecka





Dywagacje na temat kondycji psychicznej

Sitodruki na przeźroczystej pleksi, pod które podłożony został tekst – fragmenty opisów różnych stanów psychicznych wyjęte z książek Kępińskiego, Fromma i Freuda. Projekt w założeniu interaktywny, stąd część prac jest położonych na stole. Teksty stają się nieczytelne poprzez nałożenie na nie sitodruków ze zdeformowanymi twarzami. Natomiast gdy się podniesie wierzchnią warstwę, można je w pełni przeczytać. Dodatkowo pod wpływem podnoszenia/ruchu pleksi nadrukowane twarze ulegają zmianie i ponownej deformacji.
Dywagacje na temat kondycji psychicznej
2014

© Marta Czarnecka


detale:




















5 grudnia 2014
olej na płótnie, 100 x 120, 2015
© Marta Czarnecka






6 listopada 2014
olej na płótnie, 100 x 120, 2015
© Marta Czarnecka

detal:







18 kwietnia 2015
olej na płótnie, 120 x 100, 2015
© Marta Czarnecka

               detal:







23 września 2015
olej na płótnie, 120 x 100, 2015
© Marta Czarnecka






30 grudnia 2014
olej na płótnie, 100 x 120, 2015
© Marta Czarnecka






31 grudnia 2014
olej na płótnie, 100 x 120, 2015
© Marta Czarnecka






Fabryka Porcelany
olej na płótnie, 100 x 120, 2015
© Marta Czarnecka






Ευχαριστώ
(xxxxxxxxx)
olej na płótnie, 100 x 80, 2015
© Marta Czarnecka






Bory Tucholskie 2015
olej na płótnie, 120 x 100, 2016
© Marta Czarnecka






Stany ulotne

Stany ulotne

instalacja - ok. 250 x 450 cm, składająca się z 44 sitodruków na pleksi poddanych obróbce termicznej, 2015
© Marta Czarnecka

detale:








Stany ulotne 2
Stany ulotne 2
instalacja składająca się z 22 sitodruków na pleksi, rozmiary poszczególnych części - od 30 x 30 do 50 x 50, rok 2015
© Marta Czarnecka

detale:











81 komentarzy:

  1. Puk puk, halo, jest tu kto?
    Jeszcze nigdy nie byłem pierwszy, nie wiem jak się zachować.
    Dobry wieczór.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dobry wieczór.
    Witam na kolejnym piątkowym wernisażu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O widzisz, tak mogłem zacząć.
      Witam, na kolejnym piątkowym wernisażu.

      Usuń
    2. Witam serdecznie. Bardzo się cieszę, że się pojawiłeś Wiktorze. Dziękuję Janku za otwarcie wernisażu :-)

      Usuń
    3. Ja też się cieszę! Nie wybaczyłbym sobie, gdybym przegapił to wydarzenie :)

      Usuń
    4. Witaj, Marto,
      Rzecz jasna też się cieszę.

      Usuń
    5. Przepraszam Marto, ale to ja otworzyłem ten wernisaż :)

      Usuń
    6. Cześć, Janku. Dziękuję za zaproszenie. Dzisiaj mogę nacieszyć oczy i rozpasać zmysły :)

      Usuń
    7. Przepraszam Wiktorze, faktycznie byłeś pierwszy, cofam słowa. W takim razie dziękuję Jankowi za drugi wpis i oczywiście organizację całego wydarzenia ;-)

      Usuń
    8. Teraz lepiej. Dziękuję Janku, za umożliwienie mi otwarcia :)

      Usuń
  3. Witaj Janie piękne śniadanio - kolacje , jestem pod wrażeniem

    OdpowiedzUsuń
  4. Cieszę się, że jest tu jedna z moich ulubionych prac. "Fabryka porcelany". Ciągle mam odruch, by pobiec i złapać autorkę...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawy wybór, miło mi to słyszeć. Dobrze, że mój zamysł został prawidłowo odczytany.

      Usuń
  5. Kiedyś byłem na plenerze foto w Swornych Gaciach, a to właśnie Tuchola, piękne klimaty w naszych warunkach to busz, pełne zwierząt, a to lubię brawo Marta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uwielbiam Bory Tucholskie, jeżdżę tam co roku, więc w końcu musiały znaleźć się na moich obrazach. Dziękuję ;-)

      Usuń
  6. Fenomenalna "kronika wydarzeń ważnych i mniej ważnych" A wszystko genialnie namalowane.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj już tak mi nie słodź ;-) Dzięki dzięki !

      Usuń
    2. Tak sobie pomyślałem, że właściwie wszystkie Twoje obrazy, to są stany ulotne...

      Usuń
    3. Chwile, utrwalone... Czy popadasz w melancholię?

      Usuń
    4. Chyba jeszcze nie, to raczej optymistyczny zbiór wydarzeń.

      Usuń
  7. Fajnie jest! Żaden profesjonalny aparat fotograficzny nie odda w tak szczególny sposób klimatu, nie pozwoli zapamiętać tego, co naprawdę jest ważne. Dziękuję Autorce i Organizatorom.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pięknie dziękuję. Jednak moje obrazy nie stanowią przemalowania fotografii. Każdy jeden obraz to kompilacja różnych zlepków, migawek wspomnień. Stąd też fotografia dla mnie byłaby zupełnie niewystarczająca. Pozdrawiam.

      Usuń
    2. Dokładnie to chciałem wyrazić: niewystarczająca, uboższa o znaczenia i wymiary.

      Usuń
    3. Jednak oczywiście nie miałam na myśli, że w ogóle fotografia jest uboższa, bo tak mogło to zabrzmieć.

      Usuń
    4. Kiedyś miałem przyjemność oglądać część prezentowanych prac. Zafascynowała mnie ich "fotograficzność". Zgadzam się, że trudno byłoby wywołać podobne odczucia zwykłą fotografią/fotomontażem.
      Niemniej polemizowałbym z twierdzeniem, że fotografia jest uboższa w środki wyrazu. Po prostu oddziaływuje na odbiorcę na innych płaszczyznach :)

      Usuń
    5. Zgadzam się w 100 %. Może być wręcz odwrotnie.

      Usuń
  8. "Fabryka porcelany" zaiste znakomita, ale proszę zwrócić uwagę na niesamowity dzień - "18 kwietnia 2015".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co miał Pan na myśli pisząc, że jest to niesamowity dzień? :-)

      Usuń
    2. Proszę mi nie panować - sam nad sobą z trudem panuję. Na myśli miałem i mam nagromadzenie emocji, sytuacyjną niejednorodność postaci, zderzenie przeróżnych reakcji na - wydawać się może - ten sam bodziec zewnętrzny. Wielowymiarowość przekazu skłania do przemyśleń, do uruchomienia pamięci i poszukiwania podobnych obrazów, jako doświadczeń implikujących rozchwianie, odejście od sztampy.

      Usuń
    3. Sądziłam, że może masz z tym dniem jakieś konkretne skojarzenia.

      Usuń
  9. Dobry wieczór. ...bardzo osobiste malarskie obserwacje z życia wzięte, z artystycznym pietyzmem zatrzymane w kadrach. Z wyrazami podziwu...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobry wieczór, bardzo dziękuję za te słowa :-). Faktycznie są osobiste, jednak mam nadzieję, że znajdzie się w nich też coś uniwersalnego.

      Usuń
    2. To są obrazy z życia. Życie jest uniwersalne. Te obrazy dotyczą nas wszystkich.
      Przynajmniej ja tak je czuję.

      Usuń
    3. ...Życie jest uniwersalne... od niego się "nie ucieknie". Każdy z nas innymi środkami swoje obserwacje i uczucia wyraża. Chodzi o to, (wydaje mi się), by sposób w jaki się je przekazuje docierał do odbiorcy i powodował zastanowienie się nad nim (życiem). Jeszcze raz - gratuluję.

      Usuń
    4. Dziękuję, to prawda, że "życie jest uniwersalne", choć bardzo subiektywne i indywidualne jednocześnie, taki paradoks.

      Usuń
  10. A "Chorwacja" naprawdę zachęca do czytelnictwa :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Witam Wszystkich, witaj Marto!
    Duża różnorodność form, własne style
    i delikatność barw... to wielkie plusy.
    Zachwyciły mnie oleje na płótnie:
    XXXXXXXXX i Fabryka Porcelany
    Piękna Alicja w Krainie Czarów
    a także instalacje Stany Ulotne
    Genialne malarstwo i sitodruki.
    Gratuluję wystawy i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam!
      Ogromnie dziękuję za miłe słowa i przybycie. "XXXXXXXXX" to w rzeczywistości "Ευχαριστώ", jednak chyba Internet nie zrozumiał języka greckiego :-)

      Usuń
    2. Internet przyjmuje różne różności, ale dostałem wersję z iksami... ale juz dokleiłem właściwą.

      Usuń
    3. witaj Janku, to może popraw też tytuł w moim wpisie - proszę...

      Usuń
    4. Możliwe, że skrzynka mailowa coś poprzekręcała, to nie wina Janka :-)

      Usuń
    5. Witaj Anno.
      W komentarzu nie moge zmienić, ale zostawiłem iksy - wiadomo o co chodzi.

      Usuń
    6. OK, dzięki Janku - robicie z Małgosią wspaniałe piątkowe wernisaże pozdrawiam :)A

      Usuń
  12. Witam,
    Zdumiewająco fotograficzna dokładność szczegółów obrazów mnie "powala". Niektóre obrazy odkrywam na nowo np. "Grecja 2014", są tu też moje bardziej ulubione, jak "5 grudnia 2014" i "6 listopada 2014", natomiast "Chorwacja 2013" uderza mnie odwzorowaniem włosów bardziej realnym niż w rzeczywistości - niczym w technologii "blue ray" - chociaż na monitorze aż tego tak bardzo nie widać, jak na obrazie "na żywo".
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  13. 5 - teko grudnia - znakomite jestem podwrażeniem

    OdpowiedzUsuń
  14. piękne cięcie kadr de best

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Zastanawiałam się czy nie domalować brakujących twarzy na brzegu blejtramu, ale ostatecznie tego nie zrealizowałam :-) W każdym razie ciekawe, że ten kadr się spodobał, ponieważ odbierałam już zarzuty na temat tego, że jest on bardzo nienaturalny i przez to niepoprawny :-)

      Usuń
    2. On jest nieszablonowy, widocznie nie każdy to trawi. Mnie się podoba bardzo.

      Usuń
  15. Dobry wieczór Marto, dobry wieczór wszystkim obecnym
    .. z nieustannym podziwem i zainteresowaniem kibicuję Marto Twoim poszukiwaniom i dokonaniom, tak różnorodnym a jednak stanowiącym spójną całość .... niesamowita wrażliwość !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobry wieczór, serdecznie dziękuję za uznanie i kibicowanie Martinie ;-)

      Usuń
  16. Dobry wieczór Pani, dobry wieczór Państwu

    Jestem podekscytowany, iż mogę uczestniczyć w pierwszym jak dla mnie wernisażu on-line.
    Niesamowita twórczość Pani Marty.
    Obrazy i ich szczegóły powalają z nóg.
    Bardzo intrygują mnie postacie, które kolejno pojawiają się na Pani obrazach.
    Nie zabrakło poważnych postaci, jak znakomity dyrygent oraz trochę bardziej żartobliwych "puszczających przysłowiowe oczko".

    Pozdrawiam serdecznie oraz życzę dalszych niesamowitych i wybornych sukcesów.

    Czarek__

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobry wieczór Panie Czarku,
      również jestem podekscytowana. Dziękuję, że znalazł Pan czas i życzę miłego wieczoru :-). Pozdrawiam !

      Usuń
  17. Wszystkie obrazy i grafiki wyglądają zdumiewająco. Najbardziej podoba mi się obraz - 31 grudzień 2014. Poza pierwszym planem zwróciła na mnie uwagę kobieta w masce, która wygląda trochę przerażająco. Gratuluję i pozdrawiam :).

    Grześ

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Grzesiu za słowa uznania :-) również pozdrawiam !

      Usuń
  18. Witam dobry wieczór
    Jestesmy pełni podziwu jaki talent i ten wspaniałe uchwycony brud za paznokciami w obrazie "stany ulotne". Wspaniały talent wspaniały .
    Pozdrawiam i życzę dalszych sukcesów Krzysiek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam witam. Dziękuję Panie Krzyśku, ale o jakim brudzie mówimy? ;-)
      Pozdrawiam również !

      Usuń
    2. Moje paznokcie były czyste !

      Pozdrawiam, wyżej wymieniony !

      Usuń
  19. Dobry wieczór, spóźniona przyglądam się, piękne malarstwo. Bardzo mi się podoba Chorwacja 2013 :) Pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj, jeszcze jesteśmy.

      Usuń
    2. Dobry wieczór i dziękuję za obecność, pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
  20. Pora do domu,
    Dziękuję Marcie za możliwość pokazania u nas jej świetnego malarstwa... i nie tylko.
    Dziękuję Gościom za obecność.
    Życzę dobrej nocy
    i sam udawam się na spoczynek, bo jutro do pracy, niestety...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również dziękuję, dobranoc :) i do zaś.

      Usuń
    2. Ja tym bardziej dziękuję za zaproszenie do realizacji tej wystawy, umożliwienie jej powstania, za dobrą organizację i zredagowanie materiałów.

      Wszystkim Gościom dziękuję za przyjemne komentarze i przybycie.

      Dobranoc :-)

      Usuń
  21. Cudowne obrazy, jestem oczarowana. Gratuluję znakomitej wystawy

    OdpowiedzUsuń
  22. Jesteś genialna ! Wszystko jest wielkie !!! :) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo ! :-) Również pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  23. Gratuluję wspaniałej wystawy!Malarstwo niezwykłe, świetny rysunek, niepowtarzalny klimat :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło, dziękuję. Niemniej jednak rysunku tutaj nie ma, chyba, że pojmować go jako ogólne podejście do pewnych rozwiązań, nie zaś w klasycznym ujęciu. Nie wiem czy o to chodziło? :-)

      Usuń
  24. Piękne malarstwo, niezwykłe......chwile zawieszone w czasie, mgliste ułamki wspomnień, ciekawe środki wyrazu, świetny warsztat! Podziwiam i gratuluję!

    OdpowiedzUsuń

Komentarze są moderowane i widoczne po zatwierdzeniu przez redaktora