Czytaj to:

piątek, 18 marca 2016

Re-interpretacje - Marta Czarnecka



Marta Czarnecka ur. 25 czerwca 1991 r. w Tarnowskich Górach – doktorantka w zakresie Malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. W 2015 roku obroniła dyplom magisterski z wyróżnieniem na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach - dyplom główny z Malarstwa w Pracowni prof. Ireneusza Walczaka oraz dyplom dodatkowy z Sitodruku w Pracowni prof. Waldemara Węgrzyna. Artystka w głównej mierze realizująca się w malarstwie, jednak zajmująca się również sitodrukiem, rysunkiem i instalacją artystyczną.

Laureatka Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, II Nagrody 9. Edycji Triennale Grafiki Polskiej, Nagrody Prezesa BPSC Ignacego Miedzińskiego za najlepszy dyplom z Malarstwa 2015, Nagrody BWA w Bydgoszczy i Nagrody Pisma Artystycznego FORMAT otrzymanych na Promocjach 2015, 25. Ogólnopolskim Przeglądzie Malarstwa Młodych, Nagrody Równorzędnej na XXII Ogólnopolskim konkursie sztuki im. Vincenta Van Gogha, I Nagrody XV Festiwalu Sztuki Wysokiej, wyróżnienia w konkursie Studencki Obraz Roku, oraz Stypendium Powiatu Tarnogórskiego. Zrealizowała dwie wystawy indywidualne, a także brała udział w licznych wystawach zbiorowych w kraju i za granicą.

Wystawy TU

Rzeczywistość przejawiająca się w postaci różnorakich zapisów nigdy nie jest tożsama, jednakowa i zrozumiała, niemożliwe staje się odnalezienie całościowego jej sensu, czy kryjącej się za nią prawdy. Jawi się jako pasmo następujących po sobie śladów, które odsyłają do kolejnych – i tak w nieskończoność - każde zdarzenie to milcząca mnogość innych wydarzeń. Interpretacja zapisu rzeczywistości jest wyłącznie wieloraka, nigdy zaś jedna i prawdziwa.


Cykl obrazów zatytułowany Re-interpretacje stanowi próbę re-konstytucji własnych wspomnień poprzez zestawienie na jednej płaszczyźnie elementów wielu różnych wydarzeń (zarejestrowanych na fotografiach). Sytuując te fragmenty w nowym „środowisku”, stwarzam tym samym pretekst do ewolucji znaczeń. W ten sposób czas przestaje być liniowy, zostaje zaburzony jego porządek, a zdekontekstualizowane zdarzenia stają się nomadyczne. W rezultacie z serii wydarzeń powstaje zupełnie nowa, odrębna (dająca się różnorako odczytać) historia, nadająca tym wspomnieniom świeży kontekst, hierarchię, zależności bądź okoliczności. Bowiem każde zdarzenie znajduje swoje odbicie w kolejnym, buduje wespół z innymi nieustannie rozrastający się splot. Na pozór nie mające nic wspólnego ze sobą postacie, przestrzenie (obciążone swoją odrębną przynależnością do konkretnej sytuacji czy daty) nagle zaczynają tworzyć razem spójną całość, jak gdyby od zawsze istniała pomiędzy nimi jakaś ścisła relacja.

https://www.facebook.com/MartaCzarneckaMalarstwo/?pnref=story
http://variart.org/users/view/4505





Bory Tucholskie 2012, część I
olej na płótnie, 100 x 120, 2014
© Marta Czarnecka






Bory Tucholskie 2012, część II
olej na płótnie, 100 x 120, 2014
© Marta Czarnecka






Bory Tucholskie 2014
olej na płótnie, 100 x 120, 2014
© Marta Czarnecka






Chorwacja 2013
olej na płótnie, 120 x 100, 2014
© Marta Czarnecka






Grecja 2014
olej na płótnie, 100 x 120, 2014
© Marta Czarnecka






Ogródek
olej na płótnie, 100 x 120, 2014
© Marta Czarnecka





Dywagacje na temat kondycji psychicznej

Sitodruki na przeźroczystej pleksi, pod które podłożony został tekst – fragmenty opisów różnych stanów psychicznych wyjęte z książek Kępińskiego, Fromma i Freuda. Projekt w założeniu interaktywny, stąd część prac jest położonych na stole. Teksty stają się nieczytelne poprzez nałożenie na nie sitodruków ze zdeformowanymi twarzami. Natomiast gdy się podniesie wierzchnią warstwę, można je w pełni przeczytać. Dodatkowo pod wpływem podnoszenia/ruchu pleksi nadrukowane twarze ulegają zmianie i ponownej deformacji.
Dywagacje na temat kondycji psychicznej
2014

© Marta Czarnecka


detale:




















5 grudnia 2014
olej na płótnie, 100 x 120, 2015
© Marta Czarnecka






6 listopada 2014
olej na płótnie, 100 x 120, 2015
© Marta Czarnecka

detal:







18 kwietnia 2015
olej na płótnie, 120 x 100, 2015
© Marta Czarnecka

               detal:







23 września 2015
olej na płótnie, 120 x 100, 2015
© Marta Czarnecka






30 grudnia 2014
olej na płótnie, 100 x 120, 2015
© Marta Czarnecka






31 grudnia 2014
olej na płótnie, 100 x 120, 2015
© Marta Czarnecka






Fabryka Porcelany
olej na płótnie, 100 x 120, 2015
© Marta Czarnecka






Ευχαριστώ
(xxxxxxxxx)
olej na płótnie, 100 x 80, 2015
© Marta Czarnecka






Bory Tucholskie 2015
olej na płótnie, 120 x 100, 2016
© Marta Czarnecka






Stany ulotne

Stany ulotne

instalacja - ok. 250 x 450 cm, składająca się z 44 sitodruków na pleksi poddanych obróbce termicznej, 2015
© Marta Czarnecka

detale:








Stany ulotne 2
Stany ulotne 2
instalacja składająca się z 22 sitodruków na pleksi, rozmiary poszczególnych części - od 30 x 30 do 50 x 50, rok 2015
© Marta Czarnecka

detale: