Edward Siekierzyński
urodził się 5. marca 1950 roku w Stargardzie. Od 1970 roku zajmuje
się twórczością w dziedzinie malarstwa sztalugowego, medalierstwa i rzeźby
kameralnej. Tworzy też poezję i prozę.
Wydał trzy tomiki poezji:
„Nadrodzaj – opowiastki dla
wypoczętych intelektualnie i bogatych” i „Tło” w 2004 roku, oraz „Jak
daleko jest blisko” w 2014.
Jako samouk, poszerzając samowiedzę lekturą i praktyką, otrzymał
uprawnienia artystyczne w dziedzinie malarstwa sztalugowego nadawane przez
Ministerstwo Kultury i Sztuki.
Brał udział w wystawach zbiorowych i indywidualnych
przedstawiając swoje prace malarskie, rzeźby i medale. Niektóre znajdują się w
kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą. Plakiety w brązie są w Muzeum
Sztuki Medalierskiej we Wrocławiu, a obrazy w internetowej Galerii Malarstwa
Europejskiego „Touch Of Art”, oraz w: Anglii, Francji, Holandii, Irlandii,
Izraelu, Rosji, Białorusi, Szwajcarii, Szwecji, Ugandzie, Ukrainie i w USA. Otrzymał
kilka nagród i wyróżnień. Uważa, że podstawą tworzenia jest dystans do siebie i
do swoich koncepcji, bowiem dystans jest
duszą piękna*
* Simone Weil
Terra Incognita
2008, obrazy olejne na płycie, 53 x 50:
Terra incognita - nie musi oznaczać lądu, ziemi, planety nieznanej. Określenie
to jest też synonimem usilnie badanego zagadnienia, problemu, sprawy nie do
poznania współcześnie. Jest więc to obszar, którego nie można ograniczać
tłumaczeniem, tak jak przeżyć transcendentalnych nie można zamykać w słowa,
bowiem tracą swoje znaczenie. (ES)
Terra Incognita 1
© Edward Siekierzyński
|
Terra Incognita 3
© Edward Siekierzyński
|
Terra Incognita 4
© Edward Siekierzyński
|
Terra Incognita 5
© Edward Siekierzyński
|
Terra Incognita 6
© Edward Siekierzyński
|
Terra Incognita 7
© Edward Siekierzyński
|
Terra Incognita 8
© Edward Siekierzyński
|
Terra Incognita 9
© Edward Siekierzyński
|
Obraz przedstawia widok z powierzchni planety (satelity
planety?), będącej w układzie gwiazdy poczwórnej. Na obrazie widać trzy
gwiazdy, czwarta jest poza kadrem, ale na jej istnienie wskazuje zielony
warkocz ciała wędrującego przez kosmos. Warkocz wydmuchiwany działaniem wiatru
gwiezdnego. Powierzchnia planety (satelity) uległa panspermii, jak prawie
wszystko w kosmosie. Życie w formie krystalicznej... pojawiły się rośliny
krystaliczne. Atmosfera nie deformuje obserwacji tamtejszego nieba -jest wyraźnie
czarne i kontrastowe. Zauważa się zainteresowanie tym kosmicznym ciałem
krystalicznym przez sondy, przybywające tu z otchłani tamtejszego kosmosu,
otchłani może i skończonej, bowiem skłonny jestem wyznawać teorię wielości
kosmosów, niewidzialnych samym sobie. (ES)
Panspermia
2010, obrazy olejne na płycie, 100 x 45:
Panspermia - termin oznaczający mechanizm rozprzestrzeniania
się materiału organicznego w galaktyce. Badany jest od 1871 r., kiedy to Lord
Kelvin stwierdził, że życie może być transportowane przez komety lub meteory.
Panspermia 1
© Edward Siekierzyński
|
Panspermia 2
© Edward Siekierzyński
|
Panspermia 3
© Edward Siekierzyński
|
Panspermia 4
© Edward Siekierzyński
|
Panspermia 6
© Edward Siekierzyński
|
Panspermia 7
© Edward Siekierzyński
|
Inne teorie:
Ukierunkowana, czyli sterowana panspermia, która zakłada, że inteligentne formy życia wysłały celowo bakterie na Ziemię. Zrobiły to w specjalnych statkach-tarczach chroniących życie przed promieniowaniem kosmicznym. Ta modyfikacja hipotezy jest odporna na argument, że życie zostałoby zabite przez promieniowanie.
Przypadkowa panspermia, zwana też „teorią śmietnika", to hipoteza postawiona
przez Thomasa Golda zakładająca, że życie powstało z odpadów cywilizacji
pozaziemskiej.
Panspermia 8
© Edward Siekierzyński
|
Panspermia 14
© Edward Siekierzyński
|
Panspermia 15
© Edward Siekierzyński
|
Terra Incognita II
obrazy olejne na płótnie:
1. 89 x 67, 2013
© Edward Siekierzyński
|
2. 75 x 70, 2013
© Edward Siekierzyński
|
3. 93 x 48, 2013
© Edward Siekierzyński
|
4. 93 x 48, 2013
© Edward Siekierzyński
|
5. 120 x 140, 2014
© Edward Siekierzyński
|
6. 120 x 140, 2014
© Edward Siekierzyński
|
7. 120 x 140, 2014
© Edward Siekierzyński
|
8. 120 x 140, 2014
© Edward Siekierzyński
|