piątek, 27 kwietnia 2012

Karol Samsel, Krzysztof Schodowski - Abiectum




Karol Samsel – poeta milknący. AltissimumAbiectum powstało właśnie z tego powodu: aby oddalić punkt milczenia. Z czasem jednak książka przerodziła się w projekt intymny i wyjątkowy. Opowiadając historię Krzysztofa Schodowskiego, Samsel chciał stać się jego stenotypistą, tłumaczem, komentatorem. Ekfraza zaś w końcu miała przekroczyć ramy obrazu. Poprzednie tomy poety: Manetekefar (2009) i Dormitoria (2011) były narracjami autorskimi, historią kalejdoskopową opowiadaną z wielu perspektyw. AltissimumAbiectum ma dwa skrzydła: pierwszym z nich jest to, co Najwyższe, drugim – to, co Odrzucone. Wiersze Samsela zostały przetłumaczone na języki bułgarski i serbski. Swój doktorat na Wydziale Polonistyki UW poeta poświęcił zbliżeniu dzieł Cypriana Norwida i Josepha Conrada do siebie. Jako krytyk literacki autor AltissimumAbiectum publikował studia na temat poezji najnowszej m. in. w „Wyspie”, „Tekstualiach”, „Wakacie” i „Literacjach”. Samsel jest laureatem nagrody im. Władysława Broniewskiego.
strona www: http://karol-samsel.blogspot.com 


Krzysztof Schodowski – pragnie. Co więcej, rozumie, że z pragnienia rodzą się jego prace. Nie powstrzymuje tego ruchu. Nie zatrzymywał również biegu AltissimumAbiectum, które stało się dla niego zamknięciem pewnego etapu twórczego, a nawet – swego rodzaju katharsis. Jest melancholikiem i outsiderem – w sztuce poszukuje introspekcji, wglądu w dramat przeżycia, w anatomię emocji. Z tych obserwacji narodził się m. in. cykl grafik pt. Twarze. Współtwórca grupy artystycznej Artpub, uczestnik wielu ogólnopolskich wystaw w Warszawie, Olsztynie, Łodzi i Koszalinie. Mógłby powtórzyć za Jodi Picoult: „Każdy samotnik próbował stać się częścią świata, ale nie mógł, bo doznawał ciągłych rozczarowań ze strony ludzi”.

15 września 2011 r. odbył się ich wspólny wernisaż nazwany Altissimum. Wszystkie wiersze i obrazy zostały opublikowane w pierwszej części książki, wydanej w marcu 2012 r. Dzisiaj prezentujemy fragmenty, które stanowią istotne akcenty AltissimumAbiectum. Co wyróżnia tę książkę od innych? Powstałe obrazy i ekfrazy. W tym przypadku są zbiorem algorytmów błąkających się wśród ludzi. Polecam Państwu niezwykle przedstawione emocje, od najciemniejszych do najjaśniejszych. Ukazane odmiennymi metodami o tych samych wartościach.
                                                                                                 Małgorzata Południak



Do wierszy została skomponowana i nagrana muzyka wykonywana przez zespół Kalimba z Krakowa. Płyta CD jest bezpłatnym dodatkiem do książki. Wiersze recytuje Karol Samsel.


Dla zainteresowanych http://www.zaulekpomylka.pl/Kiosk-ab0-14.html









"Oswajanie"
 © Krzysztof Schodowski


1

wyobraź sobie pasmo,
które przecinasz, aby
uwolnić linię zwiniętą
wokół szyi dziecka.

milcz: oto dotykasz
polichromii kościoła
płonącym zniczem,
a ściany transeptu

kołyszą się jak spalona
kołyska. przypowieść
o zgubionej drachmie
mogłaby opowiadać

o zajętym dominium.
mógłbyś zrozumieć
więcej, a zamiast tego
dzielisz się przeczuciem.

czy wiesz, że dawniej
lalki wytapiano
ze srebra?

z zakażonych ran
nie odsączało się krwi.
z rozkutych ścian
tworzywa.

© Karol Samsel





"Jestem"
 © Krzysztof Schodowski


2

zmierzamy ku słońcu. nie pozwolono
nam zasnąć i tylko kilkorgu pokazano
drogę do zniszczonego wehikułu.
dotarliśmy: odnaleźliśmy wierność

w rozciągniętej ranie przedmiotu.
widząc dziecko zabite na zjeździe
z bocznicy, pytaliśmy: kim jest ten,
który nas kocha? mój boże, zupełnie

niepotrzebnie: jeśli zmieszać ziemię
z ciałem, narodzi się dom. jeśli wodę
z włóknem, napłynie źródło. twarz

przesypana przez skórę
promienieje, dopóki
nie znajdzie okrycia.

© Karol Samsel





"Bez tytułu"
 © Krzysztof Schodowski


3

wszystko przekazałem śmierci
i nawet obcym mówię: krótkie
są moje dni, chwiejne

jest moje serce. tyle niemądrych
baśni, z których przecież mogły
narodzić się elegie.

tak wiele światła schnącego
na gładyszce, które mogło
przedzielić łunę.

w moim kraju wierzono, że chłopcy
bici po twarzy milkną, nim odejdą,
by zasadzić las.

© Karol Samsel





"Twórca"
 © Krzysztof Schodowski


4


spójrz jak odmieniła mnie
czarna suita. jak między
obrzynek języka a okrawek
podniebienia wsuwa się

nagi wiersz i rozrywa
kantatą policzek. jakiż
donośny ptak – szepczą
z podziwem bogowie

głosem zawiniętym
w szeleszczący całun.
jakiż promieniujący
oddech – dopowiadają

uduszeni w komorach
gazowych. a truchełko
schło

anioł cząstka.
cząstka anioł.

na kuchennym
oknie – śpiewam

resztką sił. krew
spływa z ust do rąk.
z rąk spływa do rzeki.

© Karol Samsel





"Spotykamy się po tamtej stronie"
 © Krzysztof Schodowski


5

nadszedł czas łamliwości.
jeśli dziś lub jutro ostrożnie
dotkniesz styliska siekiery,
nie dotkniesz styliska, ale

pękającego ościenia. nikt
nie podpowie ci, czemu
na dnie starorzecza osad
zmienił się w proszek,

dlaczego ciało skręcone
w sennik nie znalazło
swojego miejsca pod
ziemią. to ty jesteś

galernikiem: kochasz,
ekshumujesz, żywisz
i dajesz nadzieję. jeśli
zatrzyma cię oko,

wyłupisz je gałązką.
jeśli wstrzyma skóra,
przebijesz ją żaglem.

© Karol Samsel





"Ulotność refleksji"
 © Krzysztof Schodowski


6

krótko trwała moja rozpacz.
przyzwyczaiłem się do małych
gruzełków pozostawianych
na rzeczach przez wszystko,

co utraciliśmy, ojcze. buduję
teraz ogród i łączę ziemię
z pędem. wierzę, że w końcu
narodzi się ciało, nie zaś jego

przetoka. nie boję się zarazy
ani ryku ulewy. drżę jedynie
na myśl o pałeczce cholery
wielkości szpilki. boże, ona

odwróci nasze skóry do piasku,
a wówczas nic dla nas, ojcze.
może kwiaty na poplamionej
ligninie. może resztki ampułki

wbite w naszą twarz. według
starych wiar w czasie choroby
przez ziemię przetacza się
zaklęcie. nie mów go, ojcze.

rozprosz ciemność nocy.

© Karol Samsel





"Przemijanie"
 © Krzysztof Schodowski


7


w hołdzie tobie,
który tu pozostałeś
najdłuższe rozmowy świata
i jego najciemniejsze noce.

– cały ten ferwor wokół sekretów:
parabole, refleksy, przewracanie
ciał –

nieszczęsne ochędóstwo.
liryczne hic est nihil.

będziesz łaknął i pragnął,
a ja wskażę studnię i pokarm.
kiedy się wzmocnisz, nazwę cię
swoim ojcem. już zrozumiałeś:

splendor umiera. któż może
wiedzieć, co żyje dłużej:
dolmen czy sprzączka
nad otokiem czapki.

stąd wielka wędrówka
tysięcy mężczyzn
przeprawiających się
przez zabite rzeki.

– zabij mnie ojcze.

bóg powiedział:
paroksyzm.
drzewo krzyknęło:
natychmiast –

© Karol Samsel





"Spokój"
 © Krzysztof Schodowski



8


spójrz proszę: dzień ma się
już ku zachodowi, a pustą
część mieszkania oświetla
wreszcie snop drżącego

światła. czas metamorfozy
jest bardzo krótki, ojcze.
wiedz, że zawstydziłbyś
mnie, ukazując mi swoją

przemianę. pomyślałbym:
oto nagość, nic jej nie
poruszy ani nie wzniesie.

wybiegłbym na ulicę,
plącząc języki świata.
mówiłbym rodzinom:

odrażające,
odrażające.

© Karol Samsel





"Powroty"
 © Krzysztof Schodowski


9


najukochańszy. na szczytach gór
kończy się właśnie ziemski rok.
przyszedł wreszcie czas, w którym
zrozumiałeś, czym jest smutek

odrzutowców i potworny jęk
odlatującego oddechu. źdźbło,
liście konopne: rozsypują się
i okrwawiają tor tego pędu,

co dopiero serce. widziałam
obłęd w oczach chłopców.
dotykałam u znachora
ich przeciętych mięśni:

gdy ostrożnie wyjąć
wiotczejący język,
z ust zsuwała się kula
zrudziałej już cyny.

© Karol Samsel



piątek, 13 kwietnia 2012

Piotr Kolanko - Malarstwo


    Piotr Kolanko ur. 1987 r. Student IV roku EA specjalizacja malarstwo na Uniwersytecie Rzeszowskim w Pracowni Prof. S. Białogłowicza. Uzyskał dyplom licencjacki z wyróżnieniem w roku 2011 . Założyciel i członek intermedialnej grupy "Wektor ".

            Trudno jednoznacznie zdefiniować problematykę  mojego malarstwa. Mamy  tu do czynienia  z ogromną różnorodnością form i treści. Poszukiwanie własnego języka malarskiego, to droga pełna kontrastów, prób, ciągłego przekraczania własnych skłonności inaczej rutyny, w  której czujemy się pewnie. Poszukiwanie tożsamości, niezdecydowanie, lęk, samotność, fantazje erotyczne to główne z tematów, które znaleźć można na moich obrazach. Sam fakt podejmowania tego typu problemów wynika z wewnętrznej potrzeby auto definiowania się. Transformacje na płaszczyźnie psychiczno –emocjonalnej , przenikają się wzajemnie z rozważaniami na tematy formy malarskiej , tworząc różnorodne dyskusje pomiędzy zależnościami formy i treści. W mojej twórczości nieustannie pojawia się  problem człowieka wpisanego w pomieszczenie. Budowane przeze mnie wnętrza stanowią znakomite pole do rozważań formalnych i ideowych. Odnalazłem w nich rodzaj niesamowitej swobody , wolności a jednocześnie istnienia w bardzo surowym kanonie. Sama formuła jest dla mnie na tyle atrakcyjna, że wprawia w ciągłą chęć budowania nowych zależności , zestawień wnętrz, płaszczyzn, gestu ,przenikania się form przedstawiających z niedopowiedzianymi , chłodnej matematycznej kalkulacji , ze spontaniczną emocjonalną swobodą działania.
Wystawy:
- Wystawa zbiorowa „ Traktat o Manekinach” Szyb Wilson, Katowice, marzec 2012
- Wystawa zbiorowa w teatrze Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie 2011
- Wystawa zbiorowa w Muzeum naftowym w Bóbrce 2011
- Festiwal sztuki współczesnej "Forma " w Rawiczu 2011
- Festiwal sztuki współczesnej w Dusznikach zdroju "WPA" wystawa indywidualna w starym szpitalu 2011     - Festiwal „ArtFest” Centrum Sztuki Mościce ,Tarnów 2011
-2011- I edycja Konkursu Malarskiego "Wnętrze" Fundacja Rozwoju Sztuki Zielona Marchewka 2011  Warszawa.
- 2011 – V Konfrontacje Malarskie Polsko – Słowackie – Koszyce
- 2011 – V Konfrontacje Malarskie Polsko – Słowackie – Galeria Pod Ratuszem – Rzeszów
- Grupa wektor „Kultura miejska” – rysunek, grafika, film krótkometrażowy – „Stara Drukarnia” Rzeszów     2011
- „Nic więcej” – indywidualna wystawa malarstwa w Kawiarni BWA Rzeszów 2011
- Trzeci Konkurs Malarski – Zadra 2010 – „Galeria Zadra” w Warszawie
- II ogólnopolskie triennale rysunku “Granice Rysunku”:
Galeria Miejska ZSP w Rzeszowie maj 2009
Galeria “Na 11 Piętrze” Elektromontaż Rzeszów S.A wrzesień 2009
Galeria ASP w PWST w Krakowie październik 2009
- Wystawa zbiorowa “Anomalie w Sztuce ” Anomalia Rzeszów 2010
- Wystawa indywidualna “Kontrasty” Remont Rzeszów maj 2010
- Plener malarski “Hadle szklarskie” 2009

Nagrody :
Wyróżnienie w międzynarodowym konkursie pleneru malarskiego w Szymbarku

 http://www.piotrkolanko.pl/

 www: suriw.digart.pl

 

 
Ciotka 
 © Piotr Kolanko



Między nami
 © Piotr Kolanko



M
© Piotr Kolanko


 Autoportret psychologiczny (jesień)
  © Piotr Kolanko



W między czasie 
 © Piotr Kolanko


  Dembosy
   © Piotr Kolanko


  Dzisiaj
   © Piotr Kolanko


Frustracja
  © Piotr Kolanko


 Kompozycja z psem
   © Piotr Kolanko


  Ładna szyja
   © Piotr Kolanko


 Lekcja III
  © Piotr Kolanko


 Lekcja
  © Piotr Kolanko


 Minotaur
  © Piotr Kolanko


Nas dwóch
  © Piotr Kolanko


  Nić Ariadny
  © Piotr Kolanko


 Obsesja
  © Piotr Kolanko


 Poranna kawa
  © Piotr Kolanko


 Otwarcie
 © Piotr Kolanko



Pomiędzy Imionami K
  © Piotr Kolanko


 Pati
 © Piotr Kolanko