Czytaj to:

piątek, 25 kwietnia 2014

Bezdomność nie pozostawia plam - Daras Bareya




© Daras Bareya



Daras Bareya. Urodzony w 1967 r., mieszka w Bydgoszczy. Grafik (serigrafia). Publikował w Rzeczpospolitej Kulturalnej oraz Dookoła Świata.

Publikacje, realizacje:
- QUPA – wystawa zbiorowa studentów I roku Akademii Sztuk Pięknych w Toruniu (1991), Galeria pod Gwiazdą
- Indywidualna wystawa rysunku (1991), Galeria „S”, Toruń
- Indywidualna wystawa collage (kwiecień 1992) pt. „Zaproszenie na zbieg okoliczności”, KMPiK, Toruń
- Indywidualna wystawa collage (31.05.1993), Galeria „S”, Toruń
- Uczestnictwo w Ogólnopolskim Konkursie Reklamy w Toruniu IDEA (marzec 1996)
- Indywidualna wystawa serigrafii (4.10.1996) pt. „Twarze”, Galeria pod Kasztanem, Poznań
- Uczestnictwo w Międzynarodowym Konkursie Grafiki Komputerowej Pan Pacific Digital Artistry Competition Hongkong
- Publikacja grafik komputerowych w czasopiśmie Computer Artist
- Publikacja grafik komputerowych w czasopiśmie 3D – Wydawnictwo Helion
- I nagroda w konkursie na logo Fan Clubu NOKIA (1999)
- Indywidualna wystawa serigrafii (luty 2001) pt. „Twarze”, Galeria w Ratuszu w Gubinie
- 40 x 40 SITO_UMK, Wystawa Pracowni Serigrafii UMK w Toruniu - Politechnika Białostocka, grudzień 2011

http://darasbareya.wix.com/bareya-photography
FB





1
© Daras Bareya 





2
© Daras Bareya 





3
© Daras Bareya 





4
© Daras Bareya 





5
© Daras Bareya 





6
© Daras Bareya





7
© Daras Bareya 





8
© Daras Bareya 






9
© Daras Bareya 





10
© Daras Bareya





11
© Daras Bareya 





12
© Daras Bareya 





13
© Daras Bareya 





14
© Daras Bareya 





15
© Daras Bareya 





16
© Daras Bareya 






17
© Daras Bareya 


Małgorzata Południak: Cykl zdjęć rozpoczyna emocjonującą opowieść o ludziach. Kim są ci ludzie, jakie masz związane z nimi wspomnienia?

Daras Bareya: Znajomi, nieznajomi, rodzina, ktokolwiek... Prawie wszystkie prezentowane zdjęcia są z 2014 roku. Ludzie są dla mnie światłem. Wiązką fotonów, po której zostają powidoki/wspomnienia odczytywane przez każdego inaczej. A tak poważnie, to mój prywatny projekt terapeutyczny pod tytułem "bliskość".

MP: Czyli prawdą jest, że przez obiektyw bliżej do człowieka?! Portrety wyglądają tak, jakbyś nimi komentował sytuacje, jakąś niemożliwość. Ci ludzie nie są zaprogramowani, ustawieni. Czy takie odczytywanie wymaga czasu?! 

DB: Nie wiem, czy jest bliżej przez obiektyw. Bliskość nie podlega technice. Nie mierzy się jej w centymetrach, choć dotyk też jest ważnym elementem bliskości. Co do ustawiania: w pewnym sensie są ustawiani, ale nie tak jak robi się to w studiu. Czasami poproszę o jakiś gest, a czasami rozmawiam i poruszam się, delikatnie obchodzę dookoła tak, aby ten "ktoś" stanął w odpowiednim świetle, tak jak ja chcę go widzieć lub czekam na chwilę, aż spojrzy w niebo lub się zamyśli. Pstryk.



18
© Daras Bareya 


MP: Dlaczego fotografia? To dość szczególny sposób utrwalania. Czego doznajesz fotografując?

DB: Dlatego, że nie trzeba się męczyć z farbami (śmiech). Teoretycznie jest prosta. Ustawiasz obiektyw tam gdzie chcesz i pstryk. Łatwizna. Jak już jesteśmy przy świetle i fotonach, to zdaję się wtedy być w jakimś snopie światła, wokół którego nic nie widać. Tak się czuję. Przychodzę do domu, oglądam zdjęcie i widzę te mądre, piękne oczy, których wtedy nie widziałem. Tak bywa. Powidok.
Nie zapominaj, że jestem grafikiem, traktuje portret czy fotografię jako kompozycję plam, światła, linii i wszystkich tych bzdur z tym związanych.

MP: No właśnie, nie zapominam, zastanawiam się, na ile Twoje wykształcenie grafika pomaga w fotografii, cała ta nauka, bzdury. Tak tylko piszę „bzdury”, ale wiem, że to ma ścisły związek. Wypracowane oko, wrażliwość. Można się tego nauczyć? Czy to się ma i już?

DB: Faktem jest, że wielu ludzi nie wierzy, że fotografuję od 2013, że to niemożliwe. Widocznie to moje artystyczne wykształcenie nie poszło na marne. Kurt Vonnegut spytał swojego kolegę, malarza, jak odróżnić dobry obraz od złego. Malarz odpowiedział: Jak obejrzysz milion obrazów, będziesz wiedział. To prawda. Po drugie i uczciwie, ja mam siebie za marnego fotografika, choć kilka, może kilkanaście osób, ma nieco inne zdanie.

I nie przynudzajmy już, kto to będzie czytał....




19
© Daras Bareya 


MP: No proszę, skracasz mi głos. Oj, też uważam, że jestem kiepskim fotografikiem i to jest akurat prawda. Jednak obejrzałam milion zdjęć i wiem, dlaczego z Tobą rozmawiam. Skonstruowałeś pewną historię, wydobyłeś z tych ludzi wspólny łącznik, nie wiem, może tylko ja go widzę, a może jednak nie tylko ja. Zatopienie w pewnej odrębności, unikanie pozorów, prosty, a zarazem niezwykły ten świat, czy o to właśnie chodziło? I na koniec chciałabym wiedzieć, co Ci daje, oprócz radości, fotografowanie? 

DB: Tak, nie lubię owijania w bawełnę i retuszu, choć miło popatrzeć na piękne buzie. Nie powiem. Naprawdę tylko pstrykam, w tym sensie, że niespecjalnie intelektualizuję to, co robię, więc nic mądrego na ten temat nie powiem. Bardzo mi miło, jeśli ktoś widzi to w taki sposób jak Ty. Ja jestem mentalnie bezdomny, jak niektórzy z tych, których fotografuję. Nie mam domu w sensie metafizycznym, jestem jak Zellig Woody Allena. Nie wiem, czy jutro będę fotografował. 
A oprócz radości fotografia daje mi możliwość poszukiwania i rozwiązywania nierozwiązalnych problemów. I najważniejsze, powidoki pamięci zapisane na fotografiach. 

MP: Dziękuję za rozmowę. 

DB: Dziękuję.

piątek, 11 kwietnia 2014

Wioleta Przybysz - Kontrasty

© Wioleta Przybysz


Wioleta Przybysz
studentka IV roku Instytutu Edukacji Artystycznej na Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.

W 2013 roku obroniła dyplom z malarstwa u dra hab. Prof. APS Grzegorza Mroczkowskiego.

Interesuje się grafiką projektową, fotografią. Uprawia grafikę warsztatową i rysunek. Projektuje prace na komputerze.


"Mój świat jest moim światem
nie mogę go przed wami otworzyć
a gdybym nawet opisał
te posągi dwunastu miesięcy
schowane w gęstej zieleni

to każdy z was zobaczy
inną zieleń
posąg inny
i nie taki ogród."

J. Iwaszkiewicz “Ogród zielony w zimie”


W mojej pracy malarskiej jak i pracy nad grafiką oraz rysunkiem kontrast jest głównym powodem do tworzenia. Kontrast uzyskany poprzez kolor, kontrast spowodowany czernią i bielą. Dzięki niemu w obrazie, grafice wszystko żyje i jest pewna energia do dalszej pracy twórczej.








Tajemnica
olej, tektura, 43,5 x 33,5

© Wioleta Przybysz







Przeskok
olej, tektura, 36,5 x 22,5

© Wioleta Przybysz







Samotność w malowaniu
albo Przebywanie ze sobą
olej, płótno, 60 x 60

© Wioleta Przybysz







Z góry
olej, tektura, 33,5 x 19

© Wioleta Przybysz







Spokój
olej, tektura, 40 x 37,5

© Wioleta Przybysz







Babie lato
olej, tektura, 22,5 x 36,5

© Wioleta Przybysz







Pustka 1
fotografia, wydruk na plexi, 86 x 115

© Wioleta Przybysz







Pustka 2
fotografia
, wydruk na plexi, 25,5 x 34
© Wioleta Przybysz







Pustka 3
fotografia
, wydruk na plexi, 113 x 84
© Wioleta Przybysz







Pustka 4
fotografia
, wydruk na plexi, 115 x 86
© Wioleta Przybysz







Kraina jezior
rysunek, 21 x 23

© Wioleta Przybysz







Las 1
linoryt, A3

© Wioleta Przybysz







Las 2
linoryt, A3

© Wioleta Przybysz







Las 3
linoryt, A3

© Wioleta Przybysz







Matka 1
rysunek, 15 x 10

© Wioleta Przybysz







Matka 2
rysunek, 21 x 15

© Wioleta Przybysz







Ziemia 1
linoryt, 35 x 25

© Wioleta Przybysz

detale:








Ziemia 2
linoryt, 35 x 25

© Wioleta Przybysz







Szukanie światła 1
fotografia

© Wioleta Przybysz







Szukanie światła 2
fotografia

© Wioleta Przybysz







Szukanie światła 3
fotografia

© Wioleta Przybysz







Szukanie światła 4
fotografia

© Wioleta Przybysz







Szukanie światła 5
fotografia

© Wioleta Przybysz