Karolina Szeląg - urodzona 1 czerwca 1980 roku w Biesiekierzu. Absolwentka Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Koszalinie na kierunku Ceramika - formy użytkowe. Od 15 lat prowadzi własną pracownię oraz autorską galerię ceramiki unikatowej w miejscu, w którym mieszka i tworzy. Od niedawna jest to Poznań.
Materiał, z jakiego tworzy, stanowią różne masy ceramiczne, jednak głównie jest nim porcelana. Stosuje ograniczoną paletę kolorów. Lawiruje gdzieś między sztuką użytkową a rzeźbą. Tematem jej prac jest głównie człowiek i jego relacje między naturą, otaczającym go światem i drugim człowiekiem. Prace pełne gestów, symboli i emocji.
Jej prace można znaleźć w najdalszych zakątkach świata.
- Ogólnopolski plener Ceramiczny – Kamion - 1999r.
- Poplenerowa Wystawa ceramiki - Zamek Nowy Wiśnicz – 1998r.
- IV polsko- niemieckie sympozjum i warsztaty ceramiczne – Szczecin 2010r.
- Cykl wystaw zbiorowych "Spotkanie po latach” Koszalin - 2000r. 2004r. 2010r.
- Zbiorowa Wystawa "Sielsko anielsko" - Muzeum Bielsko Biała – 2010r.
- Ogólnopolska Pokonkursowa Wystawa „Pamiątka z Polski” – Fundacja Cepelia – 2010r.
- Zbiorowa Wystawa Polskiej Sztuki w Japonii - Nagoya, Kyoto, Nagano, Tokyo, Kobe, Sapporo 2010-2011r.
- Wystawa „Folklore is Alive”- 04.03.- 04.04.1-Praga, Czechy-2011
- Wystawa Ceramika Unikatowa Karolina Szeląg-Galeria Przystanek- Warszawa- 14.09-2011
- Wystawa „Folk daje uśmiech”- Galeria Fibak – Warszawa-01.10.-2011
- Wystawa „3 Drogi”- Galeria Siedem – Rewal- 22-23 czerwca .2013
-Wystawa indywidualna „Baśń o porcelanie” Art. Galle Galeria Sztuki Współczesnej – Szczecin 11.10.2013
- Wieloletnia współpraca, projektowanie i wykonawstwo ceramiki dla laboratorium farmaceutycznego „FEMI” Gdańsk
Prezentacja w 49 numerze kwartalnika sZAFa http://szafa.kwartalnik.eu/49/jpg/szelag.html
Prezentacja w 49 numerze kwartalnika sZAFa http://szafa.kwartalnik.eu/49/jpg/szelag.html
Strona autorska: www.karolinaszelag.eu
Venus © Karolina Szeląg |
© Karolina Szeląg |
© Karolina Szeląg |
© Karolina Szeląg |
Oni © Karolina Szeląg |
Oni © Karolina Szeląg |
Adam i Ewa © Karolina Szeląg |
Baletki © Karolina Szeląg |
Buciki 1 © Karolina Szeląg |
Buciki 2 © Karolina Szeląg |
Drzewo życia 1 © Karolina Szeląg |
Drzewo życia 2 © Karolina Szeląg |
Drzewo życia 3 © Karolina Szeląg |
Drzewo życia 4 © Karolina Szeląg |
Drzewo życia 5 © Karolina Szeląg |
Drzewo życia 5 © Karolina Szeląg |
Drzewo życia 5 © Karolina Szeląg |
Drzewo życia 6 © Karolina Szeląg |
Siostry © Karolina Szeląg |
Siostry © Karolina Szeląg |
Erotyki 1 © Karolina Szeląg |
2 © Karolina Szeląg |
3 © Karolina Szeląg |
4 © Karolina Szeląg |
5 © Karolina Szeląg |
To co nas łączy, to co nas dzieli © Karolina Szeląg |
© Karolina Szeląg |
© Karolina Szeląg |
© Karolina Szeląg |
© Karolina Szeląg |
Koń i jeździec © Karolina Szeląg |
Koń i jeździec © Karolina Szeląg |
Krzesło 1 © Karolina Szeląg |
Krzesło 1 © Karolina Szeląg |
Krzesło 1 © Karolina Szeląg |
Krzesło 1 © Karolina Szeląg |
krzesło 2 © Karolina Szeląg |
Krzesło 3 © Karolina Szeląg |
krzesło 3 © Karolina Szeląg |
Papier © Karolina Szeląg |
Papier © Karolina Szeląg |
Koronki © Karolina Szeląg |
Hope © Karolina Szeląg |
Hope © Karolina Szeląg |
Wieża © Karolina Szeląg |
Wieża © Karolina Szeląg |
O twórczości Karoliny:
Nigdy nie miałam słabości do porcelanowych statuetek, do bieli ozdabianej złotem również nie... Rok temu poznałam porcelanowe anioły, frywolne tancerki i zabawne koty Karoliny, zaczęłam wtedy na te formy sztuki patrzeć inaczej. Polubiłam je za uśmiech, który pojawia się w ich towarzystwie. Początkowo myślałam, że Karolina poszukuje siebie tylko w tych formach, ale ku mojemu zaskoczeniu pojawiły się inne, odważne (w formie i kolorze) rzeźby: erotyki, postacie siedzące na krzesłach, zadumane, zagubione w tłumie, samotne, pływające lub skaczące do wody... Ceramika użytkowa przeplata się z dekoracyjną: serwisy, butle, pojemniki z paprociami, ptaki na krawędziach talerzy i wiele innych obiektów, które zaskakują odwagą. Karolina często określa je jako komercyjne, ale ja widzę w nich fantazję, zdolność ilustracyjnego i groteskowego rysunku, szybkie uderzenia pędzla i ciągłe poszukiwanie formy. Nie wiem czy autorka nadal szuka siebie. Wiem jednak, że szanuję i podziwiam artystów poszukujących technicznych i technologicznych możliwości wybranego materiału, ale również artystów, którzy próbują różnych sposobów wyrazu. Obserwując prace Karoliny, widzę, jak wyraźny jest ich rozwój, zakręty i ciągłe zmaganie się z własnymi możliwościami. Porcelana to trudny materiał... tak więc jeszcze większy mój podziw.
Dorota Nowacka
Dorota Nowacka
Białe historie
Porcelana, moja ukochana glina. Czysta, prosta, wymagająca. Karolina kojarzy mi się z porcelaną. Jej prace są zamkniętymi historiami, mikroświatami opowiadanymi za pomocą oszczędnych środków, szkicowo zarysowanych postaci i właśnie – bieli. Mimo tego dzieje się w nich wszystko: codzienność, spotkania, uczucia, samotność, wyciszenie, trwanie. Prace zmuszają do skupienia się na chwili, zatrzymania, postacie nie odgrywają ról, nie są „figurynkami” - one zatrzymały się na chwilę po to, by i my moglibyśmy zatrzymać się w chwili kontemplacji. Karolina opowiada też w kolorze. Początkowo skupiała się na pojedynczych postaciach, ostatnio zaludnia swoje opowieści dramatycznymi grupowymi przedstawieniami. Do głosu dochodzą inne emocje, postacie weszły w interakcję z otoczeniem. Pojawiły się stonowane kolory, oszczędnie stosowane nadają jej pracom podobny wyraz jak porcelanie – tyle, że w negatywie.