Czytaj to:

wtorek, 22 marca 2011

Marian Olejniczak - malarstwo



          Mówią, że w Internecie można znaleźć wszystko… Można znaleźć dużo.
W dziedzinie sztuk pięknych można znaleźć sporo informacji o tzw. wielkich, zwanych też mistrzami – biografie, reprodukcje… starają się o to internetowe encyklopedie. Dużo można znaleźć o młodych – młodych-zdolnych i młodych mniej zdolnych. Starają się o to oni sami – kto żyw zakłada sobie w sieci portfolio albo nawet kilka. Jest co nieco o współczesnych – tych najbardziej znanych, natomiast mało jest w internecie informacji o artystach średniego i starszego pokolenia, którym nie udało się dostać do wąskiej elity szeroko znanych, a których twórczość poziomem wcale nie odbiega od twórczości tamtych. Galeria Artpub ma w założeniu m.in. pokazywanie twórczości artystów mało lub wcale w Internecie nieobecnych. Oto mała cząstka dzieła jednego z nich.
       Marian Olejniczak jest jednym z najoryginalniejszych malarzy czasów powojennych w naszym regionie (zachodniopomorskim) – ale czy ma jakiś sens dzielenie sztuki według podziałów terytorialnych? Jest po prostu jednym z najoryginalniejszych malarzy, z których twórczością zdarzyło mi się zetknąć. Gdy w 1990 roku znalazłem się w Stargardzie, w tutejszym muzeum duże wrażenie zrobiły na mnie jego obrazy, głównie dużych rozmiarów martwe natury malowane szerokimi plamami w żywych, czystych i kontrastowych kolorach, czasem grubą fakturą. Maluje i inne tematy – postać, akt, pejzaż, obrazy inspirowane ikonami… Są i inne inspiracje, ale nie ma co o nich mówić - są w Mariana obrazach widoczne gołym okiem - ale są przetworzone w tylko dla niego charakterystyczny sposób. Zapraszam więc do obejrzenia małej cząstki dotychczasowego dorobku twórczego Mariana Olejniczaka.
                                 Jan Rusnok

     Marian Olejniczak urodził się 3.07.1935 w Głobikowej, pow. Dębica, woj. Podkarpackie. Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych (obecnie ASP) w Gdańsku w latach 1964-1970 na wydziale malarstwa w pracowni prof. Władysława Jackiewicza. Obecnie mieszka w Stargardzie. W dotychczasowej pracy artystycznej brał udział w wielu plenerach malarskich, konkursach, wystawach indywidualnych zbiorowych w kraju i za granicą. W r. 1973 otrzymał wyróżnienie w konkursie o nagrodę „Konika Morskiego” w Szczecinie, a w r. 1989 nagrodę Książnicy Pomorskiej „Złoty Exlibris”. Odbył ponadto podróże artystyczne do Paryża, Sankt Petersburga, Moskwy, Drezna, Pragi i Wiednia. Jego prace znajdują się w zbiorach państwowych i prywatnych w kraju i za granicą, m.in. Muzeum Narodowym w Szczecinie, BWA w Szczecinie, Pinakotece Szczecińskiej, Muzeum w Stargardzie. Za granicą w Niemczech, Francji, Szwecji i Belgii.


Ważniejsze wystawy

Indywidualne:

1972/1989 - Szczecin
1984/1993 - Stargard
1989 - Trzebiatów
1996 - Stargard - Muzeum
1998                  - Zakład Penitencjarny
2001                  - Brama Pyrzycka
                          - Szkoła muzyczna
2002                  - Starostwo Powiatowe
2003                  - Galeria 3 - Stargardzkie Centrum Kultury
2005                  - Muzeum - wystawa retrospektywna

Zbiorowe:

1974/1988 - Festiwal Polskiego Malarstwa Współczesnego - Szczecin
1975 - Plastyka szczecińska w 30-leciu PRL - Szczecin, Warszawa
1978 - Wystawa poplenerowa - Jelenia Góra
1980 - Postawy twórcze szczecińskiego środowiska plastycznego - Wrocław
1981 - Wystawa Okręgu Szczecińskiego ZPAP - Katowice
1988 - Międzynarodowe Targi Sztuki INTERART - Poznań
1989 - Konkurs malarski „Barwy Dźwięku” - Słupsk
         - Konkurs o nagrodę „Konika Morskiego” - Szczecin
1991 - Grupa „Brama” - Stargard
1992 - Postawy II - Szczecin
1993 - Wystawa pokonkursowa „Szczecin oczami twórców” - Szczecin
2000 - „Salon 2000” - Szczecin
2000/2002 - Wystawa objazdowa Stargardzkiego Stowarzyszenia Miłośników Sztuk Plastycznych „Brama”
                     - Suchań, Dobrzany, Ińsko, Węgorzyno
2002 - SSMSP „Brama” - Żuławski Ośrodek Kultury - Nowy Dwór Gdański
2004 - SSMSP „Brama” - Stargard
2006 - Festiwal Polskiego Malarstwa Współczesnego - Szczecin
2009 - Tydzień Kultury Chrześcijańskiej - Trzcianka.
2010 - Koledzy z Pomorza - Galeria sztuki w Bramie Wysokiej - Białogard (Marian Olejniczak, Waldemar Jarosz, Jan Kamiński, Jan Rusnok)

Zagraniczne:

1978 - Wystawa Czterech Miast „Dzień Powszedni i Poezja” - Rostock, Niemcy
1979 - Wystawa Okręgu Szczecińskiego ZPAP - Budapeszt
1981 -        ‘’          ‘’                 ‘’                   ‘’      - Rostock
2002 - SSMSP „Brama” - Stralsund, Niemcy

Tu można zobaczyć migawki z wystawy retrospektywnej
w stargardzkim muzeum w 2005 r.

Siedząca
olej,płótno, 100 x 80, 2009

© Marian Olejniczak

Martwa natura
olej, płótno, 120 x 130
własność Muzeum w Stargardzie

Martwa natura z lampą naftową
olej, płótno, 120 x 130

własność Muzeum w Stargardzie

Nad brzegiem morza
olej, płótno, 80 x 100, 1994
© Mariam Olejniczak


Akt siedzący
olej, płótno, 101 x 76, 1974

© Marian Olejniczak

Przystań
olej, płótno, 80 x 100, 1999

© Marian Olejniczak

Martwa natura
olej, płótno, 158 x 131

własność Muzeum w Stargardzie

Martwa natura
olej, płótno, 114 x 146, 1974

własność Muzeum w Stargardzie

Pejzaż
olej, płótno, 59 x 78,5; 2004

© Mariam Olejniczak

Akt leżący
olej, płótno, 80 x 100, 2000
© Mariam Olejniczak


wtorek, 8 marca 2011

Agnieszka Retko-Ruszczak - Inna rzeczywistość


Agnieszka Retko-Ruszczak ukończyła w Warszawie liceum menadżersko-artystyczne, kierując się następnie na studia etnograficzne. Tam poznała prof. Andrzeja Jackowskiego, który zaszczepił w niej miłość do sztuki ludowej. Gdy zdała sobie sprawę, że woli tworzyć niż uczyć się o twórcach, wyjechała w Bieszczady do jedynej w Polsce szkoły rękodzieła - Małopolskiego Uniwersytetu Ludowego. Artystka zajmuje się malarstwem, rzeźbą i ceramiką. Nie ogranicza się do tradycyjnych form, więc często łączy te dziedziny tworząc również sztukę użytkową. Raczej stroni od wystaw i rozgłosu wybierając sobie pewną, spokojną drogę "szarego wróbla" by nie dać się konwenansom, prowadzącym często do półprawd od których już o krok do obłudy.

Jedną z jej prac można było zobaczyć  na zbiorowej wystawie "spotkanie" w Stargardzkim Centrum Kultury. Jej prace można obejrzeć, czy zakupić w internetowej galerii "pepiniera", którą ceni za jakość wystawianych prac i szczerość wobec stron kontraktu a także niesztampowość. Czasem podejmuje się też wykonania prac na zlecenie, choć niechętnie, bo jak mówi "to ogranicza, nie rozwija".
W swoim młodym jeszcze dorobku zaprojektowała i wykonała większość wyposażenia w Mazurskim Siedlisku Kruklin. Hotel idealny,schronienie dla chcących odpocząć w atmosferze bajkowej rustykalności.

 Strony www autorki: www.pepiniera.pl
                                 www.mazurskiesiedliskokruklin.pl
                                 www.szarywrobel.pl


Jerzyk, czyli przypowieść o zagubionych wartościach
2010, 50cm X 60cm, olej, płótno
© Agnieszka Retko-Ruszczak

Strach
2009, 20cm X 34cm, olej, deska
© Agnieszka Retko-Ruszczak

Pociąg relacji...
2010, 100cm X 80cm, olej, płótno
© Agnieszka Retko-Ruszczak

Rdzawy słowik
2010, 100cm X 80cm, olej, płótno
© Agnieszka Retko-Ruszczak

Znaleziony przyjaciel
2010, akryl, olej, deska
© Agnieszka Retko-Ruszczak

Mimo wszystko
2011, 35cm X 50cm, akryl, olej, płótno
© Agnieszka Retko-Ruszczak

Anioł i złota rybka
2010, 27cm X 93cm, drewno, złom, akryl
© Agnieszka Retko-Ruszczak

Prosty mechanizm
2010, 32cm X 125cm, drewno, złom, akryl
© Agnieszka Retko-Ruszczak

Mokra Włoszka
2010, 30cm X 90cm, drewno, złom, akryl
© Agnieszka Retko-Ruszczak

Kurort
2010, 44cm X 120cm, drewno, złom, akryl
© Agnieszka Retko-Ruszczak