piątek, 18 września 2015

KONCENTRACJA I - Martin.B



Marcin Barysz (Martin B)

Urodzony w 1957 roku w Mikołowie. Dzieciństwo i młodość spędził w Tychach. W roku 1985 wyjechał, uważając, że granice i państwa są reliktem przeszłości.
Po licznych przeprowadzkach osiadł na stałe w Berlinie, po roku 1989 obecny także w Polsce jako wydawca i tłumacz, fotograf i grafik. 

Wcześniej aktor, reżyser, poeta, rzemieślnik artystyczny, geolog, ogrodnik, dekorator gastronom, przedsiębiorca, magazynier, informatyk, nauczyciel medytacji i jogi. 
Jego współczesna działalność wynika z tych doświadczeń oraz z przekonania, że sztuka jest formą dialogu ze światem traktowanym jako integralna całość. 
Przekonują o tym starsze i nowsze prace – od delikatnie przetworzonych fotografii z odległych, często egzotycznych, podróży, 
później połączenie efektownych kolorystycznie fragmentów tworzących formalnie spójną całość , 
w końcu zagadkowe i delikatnie, często bardzo osobiste, symboliczne grafiki będące pełnymi obrazami.
Od obserwacji świata do jego kreacji.

Kwartalnik literacko – artystyczny "sZAFa" 51/2014







Zamyślenie
Vigrafia, 77,7 x 111,8 ; 2013
© Marcin Barysz





Drzewo Wiadomości
Vigrafia, 77,7 x 111,8 ; 2013
© Marcin Barysz
© Marcin Barysz






Zaburzenia koncentracji
Vigrafia, 87 x 55,9; 2014
© Marcin Barysz
© Marcin Barysz






Zaburzenia pamięci
Vigrafia, 87 x 55,9; 2014
© Marcin Barysz
© Marcin Barysz






Manna
Vigrafia, 87 x 55,9; 2014
© Marcin Barysz





Guns & Doves
Vigrafia, 77,7 x 111,8 ; 2014

© Marcin Barysz
© Marcin Barysz






Tygrys
Vigrafia, 77,7 x 111,8 ; 2014

© Marcin Barysz
© Marcin Barysz






Pogaduchy
Vigrafia, 77,7 x 111,8 ; 2014

© Marcin Barysz
© Marcin Barysz






Ziemianie
Vigrafia, 87 x 55,9; 2014
© Marcin Barysz





Wnętrze (Krajobraz)
Vigrafia, 77,7 x 111,8 ; 2014

© Marcin Barysz
© Marcin Barysz






Zmierzch (Druga strona świtu)
Vigrafia, 77,7 x 111,8 ; 2014

© Marcin Barysz
© Marcin Barysz






Mdłości
Vigrafia, 87 x 55,9; 2014
© Marcin Barysz
© Marcin Barysz






Romantyzm
Vigrafia, 111,8 x 71,2; 2014
© Marcin Barysz
© Marcin Barysz






Donikąd
Vigrafia, 111,8 x 71,2; 2014
© Marcin Barysz





Przybysz drugi
Vigrafia, 77,7 x 111,8 ; 2014

© Marcin Barysz
© Marcin Barysz






Las XI
Vigrafia, 77,7 x 111,8 ; 2014

© Marcin Barysz





Lekcja szachów
Vigrafia, 55,9 x 76,6; 2014
© Marcin Barysz





Zbiory
Vigrafia, 77,7 x 111,8 ; 2014

© Marcin Barysz





Szaman
Vigrafia, 111,8 x 71,2; 2014
© Marcin Barysz
© Marcin Barysz






Nocą
Vigrafia, 77,7 x 111,8; 2014

© Marcin Barysz





piątek, 4 września 2015

Rozstrzelanie - Radosław Jastrzębski



Radosław Jastrzębski - urodzony w 1987 r. w Ostrołęce. W latach 2006-2011 studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom z wyróżnieniem uzyskał w pracowni malarstwa prof. Leona Tarasewicza oraz w pracowni sztuki w przestrzeni publicznej prof. Mirosława Duchowskiego. Finalista Konkursu o Artystyczną Nagrodę Siemensa 2011. Laureat Nagrody im. Profesora Józefa Szajny oraz Nagrody Inicjatywy ENTRY. Wyróżnienie honorowe Dyrektora Galerii Sztuki w Legnicy na 22. Ogólnopolskim Przeglądzie Malarstwa Młodych Promocje 2012. Uprawia malarstwo sztalugowe, jak również zajmuje się wielkoformatowymi realizacjami ściennymi (murale).

Oficjalna strona artysty: www.rad-art.pl

W  twórczości  Radosława  Jastrzębskiego dominującym problemem formalnym jest światło, jako oczywisty i niezbędny element otaczającego świata, które w obrazie oprócz znaczenia czysto formalnego posiada także wymiar symboliczny, metafizyczny. Silne inspiracje czerpie artysta z malarstwa polskiego II połowy  XIX wieku. Wnikliwe badanie efektów luministycznych jest dla niego pretekstem do podjęcia różnorodnej tematyki, począwszy od obrazów poświęconych tragicznym wydarzeniom z historii (cykl dyplomowy), poprzez ukazanie dramatu życia ludzi z marginesu społecznego (cykl Rozstrzelanie), aż po ironiczne, demaskujące płótna nawiązujące do świata współczesnego (Stańczyk, Facet z żelaza, Pejzaż polski)

Wystawy indywidualne:

2014 - Okruchy rzeczywistości, Galeria Podlaska, Biała Podlaska 
         - Obecność, Galeria Ostrołęka, Ostrołęka 
2012 - Oto człowiek, Galeria Ostrołęka, Ostrołęka
2013 - Pod ścianą, Galeria Promocyjna, Warszawa 
2011 - Światło, Galeria Ostrołęka, Ostrołęka 

Wystawy zbiorowe:

2015 - Międzynarodowy Konkurs Malarski Fundacji Trzy Mosty, Pałac Sobańskich, Warszawa 
- Plener Kurpiowski w Galerii Chłodna 20, GSW Chłodna 20, Suwałki 
- Ostrołęcki Przegląd Twórczości Plastycznej 2015, Galeria Ostrołęka, Ostrołęka 
2014 - IX Kurpiowski Plener Malarsko-Literacki, poplenerowa, Galeria Ostrołęka, Ostrołęka 
- Impression of Art, Centrum Kultury i Komunikacji, Alytus (Litwa) 
2013 - Jesienne Konfrontacje, Dom Sztuki BWA, Rzeszów 
- VIII Kurpiowski Plener Malarsko-Literacki, poplenerowa, Galeria Ostrołęka, Ostrołęka 
- Galeria Ostrołęka w Meppen - malarstwo i grafika, Ratusz Miejski, Meppen (Niemcy) 
- Salon Letni, Galeria Promocyjna, Warszawa 
- Ostrołęcki Przegląd Twórczości Plastycznej 2013, Galeria Ostrołęka, Ostrołęka 
2012 - Promocje 2012, Galeria Sztuki, Legnica 
- VII Kurpiowski Plener Malarsko-Literacki, poplenerowa, Galeria Ostrołęka, Ostrołęka 
- Rozstanie, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała 
2011 - VI Kurpiowski Plener Malarsko-Literacki, poplenerowa, Galeria Ostrołęka, Ostrołęka 
- Pracownia Sztuki w Przestrzeni Publicznej ASP Warszawa, Galeria Działań, Warszawa 
- Finaliści Konkursu o Nagrodę Artystyczną Siemensa 
2011, Salon Akademii, Warszawa 
- Dyplomy 2011, Galeria Klimy Bocheńskiej, Warszawa 
- Miasta Partnerskie, malarstwo, Centrum Kultury i Komunikacji, Alytus (Litwa) 
- Ostrołęcki Przegląd Twórczości Plastycznej 2011, Galeria Ostrołęka, Ostrołęka 
2010 - V Kurpiowski Plener Malarsko-Literacki, poplenerowa, Galeria Ostrołęka, Ostrołęka 
2009 - Pracownia 59, Galeria Działań, Warszawa - Pracownia 59, Młodzieżowy Dom Kultury na ul. Łazienkowskiej, Warszawa

Radosław Jastrzębski jest ostrołęczaninem docenionym w środowisku artystów miasta, z którego pochodzę, cenionym w kręgu ostrołęckiej Galerii prowadzonej przez Zenona Kowalczyka. Z pewnością warto, aby z jego nazwiskiem i pracami zapoznali się goście elektronicznych wernisaży Artpub Galerii. Ten zaledwie dwudziestoośmioletni artysta ma już za sobą pewne (nie zawaham się użyć tego słowa) opus vitae. Jest nim cykl jedenastu stadiów, płócien o tytule nawiązującym do Wróblewskiego, Rozstrzelanie. Od nich niniejsza wystawa zapożycza swój tytuł. Nie tylko widać tu Jastrzębskiego marzenie o formie pojemnej (unaocznia to także tryptyk artysty, Etapy), lecz także... No właśnie, Wróblewski. W biogramach malarza możemy zapoznać się z informacją, że podziela on wraz z wieloma innymi fascynację malarstwem przełomu wieków: XIX i XX-ego. Padają nawet nazwiska duchowych przewodników, czy to na papierze, czy w naszych prywatnych rozmowach: Julian Fałat, Jacek Malczewski. Z tego zapewne powodu tak łatwo w płótnach Jastrzębskiego dopatrzeć się cech wyobraźni alegorycznej. Aczkolwiek chce się przedstawiać to malarstwo swobodniej, bez znanego od wieków repertuaru - jako malarstwo elastycznej alegorii. Wyobraźnia Jastrzębskiego bowiem, poza tym, że jest alegoryczna, jest także intertekstualna. Dobrze to unaocznia chociażby Stańczyk, albo i tytułowe Rozstrzelanie. Jastrzębski chyba nauczył się już teraz, już w tym wieku, u początku drogi subtelnie czerpać z fascynujących go, tradycyjnych na dziś dzień, modernistycznych matryc malarstwa, czyniąc je atrakcyjnymi dla XXI-wiecznego obserwatora dzieł sztuki. Podglądacza, rzekłbym. Co unaocznia dobitnie - Rozstrzelanie

Karol Samsel


Rozstrzelanie (olej na płótnie, 190x990, 2012-2013) 
© Radosław Jastrzębski

Rozstrzelanie I (olej na płótnie, 190x90, 2012)
© Radosław Jastrzębski

Rozstrzelanie II (olej na płótnie, 190x90, 2012)
© Radosław Jastrzębski

Rozstrzelanie III (olej na płótnie, 190x90, 2012)
© Radosław Jastrzębski

Rozstrzelanie IV (olej na płótnie, 190x90, 2012)
© Radosław Jastrzębski

Rozstrzelanie V (olej na płótnie, 190x90, 2012)
© Radosław Jastrzębski

Rozstrzelanie VI (olej na płótnie, 190x90, 2012)
© Radosław Jastrzębski

Rozstrzelanie VII (olej na płótnie, 190x90, 2012)
© Radosław Jastrzębski

Rozstrzelanie VIII (olej na płótnie, 190x90, 2012)
© Radosław Jastrzębski

Rozstrzelanie IX (olej na płótnie, 190x90, 2012)
© Radosław Jastrzębski


Rozstrzelanie X (olej na płótnie, 190x90, 2013)
© Radosław Jastrzębski

Rozstrzelanie XI (olej na płótnie, 190x90, 2013)
© Radosław Jastrzębski







Etapy I
(olej na płótnie, 150x100, 2014)
© Radosław Jastrzębski
Etapy II
(olej na płótnie, 150x100, 2014)
© Radosław Jastrzębski
Etapy III
(olej na płótnie, 150x100, 2014)
© Radosław Jastrzębski




























Facet z żelaza (olej na płótnie, 95x65, 2011)
© Radosław Jastrzębski






Józef z dzieciątkiem (olej na płótnie, 100x70, 2013)
© Radosław Jastrzębski






Niechciany (olej na płótnie, 90x120, 2010)
© Radosław Jastrzębski






Portret ojca (olej na płótnie, 33x41, 2007)
© Radosław Jastrzębski






Quo vadis, homo, (olej na płótnie, 150x230, 2011)
© Radosław Jastrzębski






Stańczyk (olej na płótnie, 95x65, 2011)
© Radosław Jastrzębski






Stół (olej na płótnie, 100x70, 2014)
© Radosław Jastrzębski






W pracowni  (olej na płótnie, 150x210, 2012)
© Radosław Jastrzębski






Ślady I (olej na płótnie, 90x190, 2013)
© Radosław Jastrzębski