piątek, 21 czerwca 2013

TERRA - Dana Saga Tomaszewska - rzeźba - ceramika



Dana Saga Tomaszewska
- absolwentka Wyższej Szkoły umiejętności Społecznej w Poznaniu - Ochrona Prawna Dóbr Kultury, oraz Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, Wydział Edukacji Artystycznej. Dyplom artystyczny obroniony z wyróżnieniem "Signa populis - znaki ludu" w pracowni prof. Kazimierza Raby (2011). Ceramik, rzeźbiarz, malarz i pedagog sztuki, należy do Związku Ceramików Polskich, Wielkopolskiego Związku Artystów Rzeźbiarzy oraz Związku Artystów Pedagogów Ceramiki i Rzeźby. Autorka publikacji popularyzujących sztukę oraz recenzji artystycznych, także do katalogów autorskich. Współautorka projektów tyflograficznych dla dzieci niewidomych i niedowidzących. Kurator wystaw i animator działań artystycznych. Uczestniczka Międzynarodowych Plenerów Ceramicznych w Kaflarni Zduny k/Krotoszyna. Prace znajdują się w obiektach sakralnych , muzeach (Muzeum Leśnictwa Gołuchów, Muzeum Drukarstwa Warszawskiego Warszawa), w przestrzeni publicznej (Sieraków Wlkp.) oraz prywatnych kolekcjach w Polsce i poza jej granicami.

W swojej twórczości często nawiązuje problemowo do egzystencji ludzkiej oraz sięga do czasów przeszłych - historii i mitów. Ulubionym tworzywem, które stosuj także w malarstwie jest glina. Prace rzeźbiarskie i instalacje realizuje także w innych technikach - głównie metalu oraz stosuje łączenie różnych technik i materiałów. Jej pracownią może być każde miejsce, gdzie znajdzie inspirację.

Sama o swojej twórczości:

Czegokolwiek, jakiejkolwiek innej techniki bym nie próbowała, i tak wracam zawsze do gliny, i to ona jest głównym materiałem w którym tworzę zarówno prace rzeźbiarskie, ceramikę użytkową jak i obrazy.
Prace najchętniej tworzę w cyklach. Podejmując jakiś temat, problem, pomysły mnożą się i ewoluują i nie sposób często ograniczyć się do jednej wypowiedzi. Każdą pracę poprzedza często książkowa podróż w głąb danej epoki.
Przygotowując cykl Signa populis – znaki ludu, składający się z kilkunastu elementów i jeszcze nie skończony, zgłębiłam dostępną literaturę na temat haftów ludowych, sięgnęłam do Kultury Prapolskiej Kostrzewskiego oraz Kultury Ludowej Słowian Moszyńskiego, ale także i do wszelkich dostępnych źródeł na temat tatuażu i jego idei. Signa populis nawiązuje bowiem do pewnego rodzaju  znaku tożsamości. Z przeczytanej literatury wyszła inna pasja – zauroczenie surowym  pięknem starych naczyń. Marzy mi się wystawa, gdzie mogłabym przeciwstawić tradycyjną ceramikę na przykład współczesnym plastykowym miskom. Nie to, abym była przeciwniczką postępu, ale myślę, że nie można dopuścić, aby  pewne wartości kulturowe dały się przytłumić tym, co kreują supermarkety.
Natomiast malowanie obrazów gliną wynikło niejako z konieczności. Nigdy nie czułam się malarzem, chociaż owszem podstawy rysunku i malarstwa znam. Na studiach jednak musiałam uzyskać zaliczenia z malarstwa. No i kierując się ideą surrealisty Maxa Ernsta, że malować można wszystkim, nawet farbami – siegnęłam po glinę. Tu znowu odezwała się moja sympatia do przeszłości, konkretnie do sztuki naskalnej.
Niestety, ciągle czuję niedosyt twórczy. Ciągle wydaje mi się że można daną ideę przedstawić lepiej czy też inaczej ( a więc cykle ;] ). Sztuki wizualne są dla mnie formą wypowiedzi, komunikacji porównywalne do słowa pisanego. Nie należy zresztą zapominać, że zanim pojawiło się słowo pisane – przed nim był rysunek, rzeźba, znak.

Ważniejsze realizacje:

- Rzeźba św Cecylii w kościele w Zębowie - 2008
- Statuetka Sylwan - Nadleśnictwo Jarocin - 2008
- Diorama Izby Edukacyjnej oraz elementy Leśnego Ogrodu Edukacyjnego                                                   Nadleśnictwo Sieraków - 2010
- Współtworzenie projektów graficznych książek edukacyjnych dla dzieci niewidomych i niedowidzących -
  zwierzęta i ptaki leśne, zabytki miasta Poznania - 2010
- Tablica bł. Narcyza Putza - kościół w Sierakowie Wlkp. - 2010
- Makieta miasta Sieraków - 2012
- Zegar Słoneczny analemmowy Sieraków - 2012-09-07
- Plakieta Złoty Wiatrak Etnofestiwal Olandia Prusim - 2012

Wystawy indywidualne

    Rok 2005.01. - Piwnica Artystyczna - Poznań
    Rok 2005.08. - Urząd Wojewódzki - Poznań
    Rok 2005.10. - Muzeum Zamek Opalińskich - Sieraków
    Rok 2005.12. - Centrum Edukacji Przyrodniczej - Chalin
    Rok 2006.05. - Muzeum Zamek Opalińskich - Sieraków
    Rok 2006.07. - Ośrodek Kultury Leśnej - Gołuchów
    Rok 2008.11. - Galeria Piwnica - Złocieniec
    Rok 2010.08. - Galeria w Ratuszu - Zduny k/Krotoszyna
    Rok 2010.09. - Galeria Secesja - Tarnowskie Góry
    Rok 2011 02. - Galeria Rotunda Uniwersytet Artystyczny Poznań - Signa Populis - Poznań
    Rok 2011.03. - Galeria W Remoncie - Sieraków
    Rok 2011.04. - Poema Cafe - Poznań
    Rok 2011.05. - Muzeum Etnograficzne Poznań - Signa Populis - Poznań
    Rok 2011.05. - Projekt Olandia - Skansen Olandia - Prusim
    Rok 2011.10. - Kościół św. Krzysztofa - Wrocław

Wybrane wystawy zespołowe

    Rok 2005 - III Biennale Sztuk Wszelakich, BWA - Tarnów
    Rok 2005 - I Spotkania Ceramiczne - Warszawa
    Rok 2005 - IX Triennale Rzeźby Religijnej - Kraków
    Rok 2005 - Międzynarodowy Konkurs Rzeźbiarski - Stryszawa - praca nagrodzona
    Rok 2005 - Galeria Na Strychu Polski Związek Artystów - Poznań
    Rok 2006 - EKO-Art. Drzewo Oś Świata - Poznań - Pałac Działyńskich
    Rok 2006 - ZCP Różne Oblicza Ceramiki Palmiarnia - Poznań - kurator wystawy
    Rok 2006 - 2007 - EKO-Art. MTP Poznań - wystawa POLEKO
    Rok 2007 - Salon Wielkopolski Czarnków 2005 (wyrożnienie)
    Rok 2009 - 2011 - VI Międzynarodowe Biennale Miniatury Częstochowa
    Rok 2011 - CPK Praga Południe Warszawa - Decentryzm
    Rok 2011 - 1012 - Muzeum Okręgowe w Kaliszu - poplenerowa Międzynarodowego Pleneru
                                                                                Ceramicznego "Mistycyzm i magia przyrody"
    Rok 2011 - Galeria Drukarnia Muzeum Warszawskiego w budowie Warszawa
    Rok 2011 - Festiwal Tamizy, Londyn
    Rok 2011 - Projekt Olandia
    Rok 2011 - 2012 - Projekt "One" Poema Cafe, Urząd Wojewódzki Poznań
    Rok 2012 - Muzeum Drukarstwa Warszawskiego- Iluminacja Stron Biblii, Nagroda Publiczności
    Wystawy Związku Ceramików Polskich - Palmiarnia Poznań 2006, Pałac Wąsowo, Galeria Warszawa, Muzeum Przemysłu Opatówek, Pałac w Kozienicach, Pałac w Radzyniu Podlaskim, Muzeum Przemysłu Norblin Warszawa - 2007; Muzeum Ziemi Otwockiej, Muzeum Przemysłu Opatówek 2008; kurator Wystawy na wodzie podczas Warszawskich Spotkań Ceramicznych 2011,2012
    Wystawy grupy artystycznej Złota Linia - Folwark Sztuki Mszana Dolna, Muzeum Limanowa 2009, Centrum Promocji Kultury Jarosław 2010, Zajezdnia Sztuki - Muzeum Komunikacji w Szczecinie 2011, Centrum Promocji Kultury Praga Południe Warszawa 2012 - wspólny projekt kuratorski
    Wystawy Wielkopolskiego Związku Artystów Rzeźbiarzy - CPK Koło 2010, Akademia Muzyczna Poznań 2011, Urząd Wojewódzki Poznań 2012 - kurator wystawy.


http://www.goldeneurope.pl/Dana-Saga-Tomaszewska/Dana-Saga-Tomaszewska.html
https://www.facebook.com/saga.tomaszewska
http://rzezba.blog.onet.pl/




Z cyklu Signa populis - Znaki ludu:


1.
ceramika, 2011
© Dana Saga Tomaszewska





2.
ceramika, 2011

© Dana Saga Tomaszewska





3.
ceramika, 2011

© Dana Saga Tomaszewska



Z cyklu Ceramika prawie użytkowa:



4.
2009

© Dana Saga Tomaszewska





5.
2013

© Dana Saga Tomaszewska




Z cyklu Zaklęte w murach:



6.
ceramika, 45 cm, 2012

© Dana Saga Tomaszewska





7. Ludgarda Meklemburska
ceramika, 45 cm, 2012

© Dana Saga Tomaszewska





8. Wieża Wisielców
ceramika, 45 cm, 2012

© Dana Saga Tomaszewska





9.
ceramika, 45 cm, 2011

© Dana Saga Tomaszewska





10. Blada Pani z Bobolic
ceramika, 45 cm

© Dana Saga Tomaszewska





11. Biała Dama z Darłowa
ceramika, 40 cm, 2012

© Dana Saga Tomaszewska





12. Żółta Dama z Liwia
ceramika, 40 cm, 2012
© Dana Saga Tomaszewska





13. Bukłak
ceramika, szkliwo, sznur, 40 cm, 2013
© Dana Saga Tomaszewska





14. Fiskart
ceramika, szkliwo, 35 x 30 x 15 cm, 2013
© Dana Saga Tomaszewska





15. Dwojaki
ceramika, szkliwo, dł. 38 cm, 2013
© Dana Saga Tomaszewska





16.
Ceramika szkliwiona, wypał pit fire, 2012
© Dana Saga Tomaszewska





17. Venus
ceramika, wypał pit fire, 35 cm, 2011
© Dana Saga Tomaszewska





18. Kobieta z warkoczem
ceramika, 45 cm, 2011
© Dana Saga Tomaszewska





19. Terra
glina, 10 x 10, 2010
© Dana Saga Tomaszewska






20. Klepsydra
glina 28 x 22 cm, 2010
© Dana Saga Tomaszewska





21. Autoportret emocjonalny
glina, 83 x 83, 2010
© Dana Saga Tomaszewska





22. Labirynt
glina, 83 x 83, 2010
© Dana Saga Tomaszewska





23. Iluminacja stron Biblii
glina, format A-3, 2012
© Dana Saga Tomaszewska





piątek, 7 czerwca 2013

Kształty - Tomasz Trafiał, Jacek Dudek

   ©  Tomasz Trafiał 


Tomasz Trafiał - Urodzony w 1977 r. w Krakowie. Najpewniej odnajduje się w formach cyfrowych, które jednak są mieszanką poszukiwań w technikach tradycyjnych. Preferuje przekaz poprzez portret, często w formie plakatu, który ma być na pozór prosty i jednocześnie zaskakujący. Interesuje go siła i forma prostego przekazu, który zmusza do myślenia, zatrzymuje widza i zachęca do skojarzeń oraz powrotu. Nie pobierał wykształcenia w kierunkach sztuk plastycznych.

Strona internetowa: http://trafial.pl/


Jacek Dudek - Poeta, animator kultury i pomysłodawca cyklicznych imprez literacko-artystycznych „Port Poetycki” w Chorzowie. Współautor i wydawca książek poetyckich „Druid Bar” i „Ziemia Druid”. Zadebiutował w 2008 r. tomem wierszy „Biała Ryba”. W roku 2013 ukaże się kolejny tom wierszy „Homo Silesius”. Publikuje w prasie oraz na antenie Polskiego Radia Katowice.

KSZTAŁTY

Magiczne koła, pragnienia, miejsca. Czy istnieje dla artystów jakaś granica? Kto znajduje się na górze, a kto na dole? Gdzie jest miejsce poety, a gdzie grafika? W zalewie różnej twórczości trudno wyłowić to, co naprawdę piękne i wyjątkowe. Czym jest piękno? Słodki i bezpieczny landschaft? Zachwycają się nim panie i panowie, bo tak bezpiecznie: droga, trawka, rzeczka, chmurki lub błękitne niebo. I wszystko koniecznie zdrobnione i doprawione „miłością” – taką nazwę nadaje się zwykłej czułostkowości. Wtedy sztuka jest na czasie, ich czasie. Na szczęście Trafiał i Dudek poszli drogą prawdy. U nich nie istnieje podział, świat wydaje się całością, i mimo że pozornie rozproszony, w tych samych punktach zamiera i nabiera rozpędu. Jacek nie zabiera głosu w imieniu ludzkości, Tomasz nie omija celu, trafia dokładnie w pole widzenia odbiorcy. Odważyłam się zestawić te dwa światy. Jacka wiersze znałam od dawna, Tomka grafiki parafrazują moje widzenie ludzi. W tym wypadku wystawa powstała poza nimi, w mojej głowie. To ja określiłam terytorium i uporządkowałam myśli tak, by zazębiały się i tworzyły spójną opowieść Jacka i Tomka. Równolegle, w kształtach i słowach, jakie spotykamy na co dzień. 

                                                                                                                      Małgorzata Południak


Tomasz wykonuje swoje grafiki technikami tradycyjnymi i cyfrowo.





nhy 3, 2012, © Tomasz Trafiał 



chorzowski pies


w pierwszym rzędzie
deski podłóg
to dom szukam ziemi
kaptury czterolistne Bożogrobców
paznokcie czarne jak kiedyś
wiara i niedziela leczenie kaca
to tylko parę ulic więcej - miasto
szukam ziemi
do skroni przykryty czas

                                            ©  Jacek Dudek





2008, © Tomasz Trafiał 




pistolet



kiedy trzeba wybrać
droga nie chodzi moimi stopami
zagląda w twarz
i mówi że milczy

kiedy trzeba wybrać
Bóg zakłada ręce
tłumaczy cicho z lustra
że wybór już padł

ja tylko pociągam za cyngiel

                                                        ©  Jacek Dudek






endman, 2013, © Tomasz Trafiał 





czarny sweter

brak jest ulicą
szukasz a stoisz twardo
w czarnym swetrze murowany tlen
nabierasz kamieni
wole by pokarm przetrawić
z nauk trzymanie noża
blisko czai się wiersz

                                          ©  Jacek Dudek






porTreTerTrop, 2005, © Tomasz Trafiał 




inklinacje


wyrzucam sobie za siebie
terminologię kontaktu
subiektywne obiekcje
chowam przed obcymi
łatwiej palcem schemat zdać
niż uśmiech gdy grucha w mostku
owszem zadają pytania
o co biega czym to jeść
nie sądzę by chodziło o wyższość świąt
czasem męczy samo jestem...

                                                      ©  Jacek Dudek






inside, 2008, © Tomasz Trafiał 





zbiory

                              Barbarze Janas - Dudek


wokół starej gruszy
zebrał się tłum

jej ramiona opadają
szumią skrywają rodzą
tłum milczy - żyje
stu kocha namiętnie
tyluż nienawidzi skrycie
dwunastu zazdrości
to wciąga

z natury jestem
pijącsadownikiem
z przypadku siedzącym
pod gruszą nad ranem
w Kozłowej Górze
sady przestały umierać

                                                 ©  Jacek Dudek






broken, 2013, © Tomasz Trafiał 




ziarno


zaraz potem
uleczyłem mgłę
i podniosłem z kolan
gotowy przyjrzeć się ziemi
niemej wędrówce
w kształt

                               ©  Jacek Dudek






konwalie, 2006, © Tomasz Trafiał 





zamiast 


są doły pochowane głowy
przypalony bohaterski bok lakier schodzi
nam się wydaje wiek męski
Sartre wodził nim za nos wiedzę

są leje wmawiamy że nie od bomb
drapię piasek a on miękki
głowa ponad wieczne odpoczywanie racz
nawet „kurwy” lecą po cichu swojsko domowo

wierne jest nie poznawanie siebie
na Sartre’a poradzę wiersz
a sam wiem jak potrafi skóra

                                                       ©  Jacek Dudek






Personal Jesus, 2007, © Tomasz Trafiał 





schemat


mam wmówiony gotowy zapis
szczery oddany drodze
czekam na światło
brama konarów tnie przestrzeń
ujadanie miejskich psów
odstraszy wymysły i ciepło kobiety

są chwile z których
wybieram konno połykane pole
pachnie siano jak wyparty gotowy zapis
podejrzewam sabotaż tyły są niepewne
boki bo dwa przerażają odwróci uwagę ból
tak unikam głosów wolę zapis
z głowy kolejny świat

                                                            ©  Jacek Dudek






Alicja, 2004, © Tomasz Trafiał 





słów kilka


zaglądasz czasem bawi się wiatr
porywa gwałci
szare są pudła zbieramy im trzask obiektywów
trudno przez nie patrzeć...ludzie to inna bajka
nasza zatrzymana na chacie z piernika

z poglądów nie znosimy tych od luster
czekamy bratniej duszy
metafizyk ma lepiej
nie domyka sekund

                                              ©  Jacek Dudek






Poster Series, 2013, ©  Tomasz Trafiał 





mańkut mentalista


naprawiam czas niezgodnie
z biegiem cyfr
zarzut byłby na miejscu
gdyby nie bieg
coś w rodzaju chaosu
najbliższą jego implikacją
jest ryzyko tani chwyt sprawdzania wartości
tak naprawdę tylko cyfry gadają zbyt wiele
zarzucam im neofizm naprawczy
krzywy destrukt władania umysłem

                                                           ©  Jacek Dudek






insinuation, 2006, © Tomasz Trafiał 





Pan Biały i Biała Ryba


to było po drodze
do i z powrotem
czysto biało
spadały słowa wypełniały
drzwi nie dawały się otworzyć
był kosmos fizyka kwantowa
liście przybite do butów
prawie zabawa w poezję
literackie zabiegi za kierownicą
pisanie czy malowanie
jest ścisłe
10 do potęgi 89

takie miejsca mają barwne brzuchy
sprawiają że głodni idą dalej

                                                             ©  Jacek Dudek






order, 2013, © Tomasz Trafiał 





homo silesius


zostawiłem swoje zmiany
w autobusie linii 74
relacji azotowa-biadacz
nie były bolesne usztywniały
mijanie jest domeną ulicy
w niej egzotyka
czarnych i skośnookich
urywany szloch gwary
z akcentem obcym
zmniejsza się kolejka
do wymarcia

                                      ©  Jacek Dudek





After, 2004, © Tomasz Trafiał 





powroty


pierwszy raz poroniłem
że wszystko już było
w pion poziom
przed i z tyłu oczu
poznaję szybciej nie powiem
nazwy nazywają się łatwo
mogę a dręczy mógłbym

teraz tylko piękny

                                             ©  Jacek Dudek